Dagens PS

5 tips: Så hanterar du gnäll

Pamela Anderson kanske inte är den som gnäller i första taget
Pamela Anderson kanske inte är den som gnäller i första taget
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 sep. 2016Publicerad: 16 sep. 2016

Tidningen Chef skriver med hänvisning till Fast Company om hur du bör hantera medarbetare som klagar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tipsen går i korthet ut på:
1) Ta reda på vad som är fel, gå till botten med behovet.
2) Försök fokusera på nya insikter och perspektiv att se på saken.
3) Fråga den som klagar om hur han eller hon skulle vilja lösa problemet, om det går att hitta någon lösning den vägen.
4) Ta humorn till hjälp, anklaga inte.
5) Byt ämne. “En teknik som lärs ut inom mediaträning är den så kallade bryggan – som när en fråga ställs uppmanar till ett svar som bekräftar frågeställaren och sedan flyttar fokus: ‘Bra att du lyfter frågan! Jag har inget svar men en del tankar kring det – låt mig dra dem för dig'”, skriver Chef med hänvisning till Fast Companys coach.

LÄS MER: “Fem sätt att handskas med gnällspikar på jobbet”

LÄS URSPRUNGSARTIKELN: “6 Ways To Deal With Chronic Complainers”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS