ANNONS

Estrid Ericson – Mistress of Modern

De flesta förknippar Svenskt Tenn med Josef Franks banbrytande design, men 2014 slog portarna upp för en utställning till minne av kvinnan som följde sin dröm, grundade och drev Svenskt Tenn i 56 år: Estrid Ericson.

En utställning om Estrid Ericson, stilikon och grundare av Svensk Tenn, på Sven-Harrys konstmuseum. Just bordsdukningen var hennes främsta specialitet. (Foto: TT)

”Hon var entreprenör, hon var kreatör, hon var estet och hon var företagsledare”, säger Svenskt Tenns marknadschef Thommy Bindefeld till Sveriges Radio.

ANNONS
ANNONS

Sedan 1925 har företaget legat på fashionabla Strandvägen i Stockholm. Stilen som har satt Skandinavien på den internationella designkartan tog sin början redan innan Estrid Ericson och Josef Frank inledde sin legendariska kollaboration, och det hedrades och förevigades på Sven Harrys Konstmuseum i Stockholm för tre år sedan.

Estrid började som teckningslärare innan hon gick vidare och grundade Svenskt Tenn. I begynnelsen arbetade hon med föremål tillverkade i tenn. Tio år senare mötte hon Josef Frank och tillsammans förändrade duon synen på svensk formgivning. Ur internationellt perspektiv kom deras unika stil att kallas för Swedish Modern. Efter en utställning i New York 1939 benämnde amerikanska medier henne som Mistress of Modern.

”Hon var det som vi i dag skulle kunna kalla stylist. Hon satte det i ett sammanhang, hon var entreprenören, hon drev butiken. Och hon plockade in formgivare som stod för det som hon stod för och som hon tyckte var vackert. Och hon såg storheten i Josef Franks formgivning. Deras samarbete, det här mötet mellan de två, skapade det här unika med Svenskt Tenn”, säger Thommy Bindefeld.

Här kan du se en kortfilm inspirerad av Estrid Ericsons liv:
 

Utställningen på Sven Harrys Konstmuseum är byggd i miljöer direkt tagna ur Estrid Ericsons privata samlingar och från Svenskt Tenns egna utbud. Hemmiljöer med dukade bord i sovrum och vardagsrum utgör största delen, vilket framhäver att hennes främsta specialitet var dukningar. Det är föga överraskande att hon var lika noggrann med bordsdekorationen i butiken som i hemmet.

Mycket färg och form omsluter en varm och inbjudande miljö. Skönheten ligger i skildringen av naturens kulörer och den starka blandningen av nyanser och mönster. Hennes mest omtalade mönster är det som kallas för elefantmönstret – den enda textilen hon formgav på egen hand. Den består av vita elefanter på en färgrik botten.

”Estrid hittade en tygbit på en loppmarknad i Frankrike, och tygbiten lär ha varit från Afrika någonstans. Och då gjorde hon om den, och gjorde det här elefantmönstret som verkligen har blivit väldigt känt. Många tror ju att det är Josef Frank som gjort det, men det är faktiskt det enda mönstret som Estrid Ericson gjorde själv. Vi utvecklar ju det hela tiden, och gör det i andra färger, utvecklar nya färger, så att det ligger rätt i tiden”, säger Bindefeld.

Estrid Ericson grundade Svenskt Tenn som 30-åring. I 56 år drev och utvecklade hon företaget för att dra sig tillbaka några år efter att hon fyllt 80. Hennes dedikering och enorma intryck på hela designvärlden kommer aldrig falla ur tiden.

”Det fanns flera samtida kvinnor som också var entreprenörer. Men jag tror egentligen att kombinationen hon hade – hon var entreprenör, hon var kreatör, hon var estet, och hon var företagsledare. Hon hade så många delar, och kunde se att det här kunde fortsätta leva, det hon hade skapat. Och jag tror tyvärr att många av de kvinnliga entreprenörerna på den tiden – det de skapade finns tyvärr inte kvar. Men hon såg nånting annat i det, och hade så många dimensioner.  Så jag tror att det är det som gör henne så unik.”

PS STORE – Designartiklar

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS