ANNONS
ANNONS

Investera i mobilspelsföretag med sikte på världstoppen

Företaget Gold Town Games, med vd grundare och vd Pär Hultgren (vänster), första spel – World Hockey Manager – har passerat 600.000 nedladdningar. Nu genomför de en nyemission för att hålla uppe tempot. (Foto: Gold Town Games)

Redan ett år efter att det Skellefteåbaserade företaget Gold Town Games grundades noterades de på Nordic Growth Market, och deras första spel – World Hockey Manager – har passerat 600.000 nedladdningar. Nu genomför de en nyemission för att hålla uppe tempot.

Golden Town Games startade 2015 efter insikten om att det inte fanns något mobilbaserat sport manager-spel inom hockey.

”Grundarna var sport- och spelintresserade och ville göra något av den insikten. Det finns fortfarande ingen konkurrent till vårt spel på mobilmarknaden”, säger Pär Hultgren, vd på Gold Town Games.

ANNONS
ANNONS

Gold Town Games valde att börja med just hockey eftersom det föll sig mest naturligt. Det är där luckan på marknaden finns men också för att de är verksamma i Skellefteå – en stad med lång och stark hockeyhistoria.

Gemensam plattform ökar skalbarheten i spelen

Deras första spel, World Hockey Manager, lanserades globalt i november 2017 och har redan laddats ner mer än 600 000 gånger. I spelet kan man spela live mot användare över hela världen, men framför allt USA, Kanada och Sverige där de flesta användarna befinner sig. Planen framöver är att släppa ett fotbollsspel senare i år och att under 2019 släppa ett tredje spel inom en ännu obestämd sport. Långsiktigt är målet att ha sport manager-spel inom alla de stora arenasporterna, något de förberett för.

”Alla våra spel delar samma teknik- och designplattform. Det innebär att vi har ett underliggande system som vi specialanpassar för varje sport, vilket gör tekniken väldigt skalbar”, säger Pär Hultgren.

Sport manager-spel passar också utmärkt som mobilspel berättar Pär Hultgren:

”När man spelar ett traditionellt spel på stor skärm sitter man ofta två till tre timmar i sträck, medan man kan spela ett mobilspel fem gånger på en dag. Då fungerar det väldigt bra med just manager-spel där man går in och tränar en specifik spelare, förlänger ett kontrakt eller investerar i en arena lite då och då. Det är ett annat spelbeteende.”

Nyemission ska hålla uppe tempot

Fram till och med den 18 juni genomför Gold Town Games en nyemission. Kapitalet ska i första hand gå till att utöka verksamheten ytterligare för att på sikt uppnå sin vision: att bli världsledande inom sport manager-spel.

”Vi genererar redan intäkter och har vuxit konstant sedan november förra året men vi är i en expansiv fas och expansion kostar pengar. Nu har vi en produkt som vi vet fungerar och har potentialen att växa kraftigt. Därför vill vi gasa”, säger Pär Hultgren.

Varför ska man investera i Gold Town Games?

”Vi är just nu ensamma inom mobilbaserade sport manager-spel för hockey och har därför en unik position på en marknad som går starkt framåt världen över. Den största anledningen är skalbarheten i vår plattform – det gör att vi kan växla upp fort med fler spel. Men, jag tycker framför allt att man ska testa spelet! Ladda ner det och spela det ett tag. Gillar du det? Då tycker i alla fall jag att det är en bra anledning att investera”, konstaterar Pär Hultgren.

Läs mer om emissionen här.

Fakta:
Gold Town Games är spelföretag som utvecklar och publicerar spel för mobiler och surfplattor med inriktning på sport manager-spel. I dag har de ett spel på marknaden, World Hockey Manager, som nått över 600 000 nedladdningar och nästa spel, inom fotboll, planeras att släppas efter sommaren.


Detta är en sponsrad artikel i samarbete med Gold Town Games.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS