Dagens PS

Krönika: Ska du dubbelposta i sociala medier?

Dagens PS krönikör Nina Jansdotter förklarar för- och nackdelarna med att dubbelposta sina inlägg på sociala medier. (Foto: TT)
Dagens PS krönikör Nina Jansdotter förklarar för- och nackdelarna med att dubbelposta sina inlägg på sociala medier. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 jan. 2018Publicerad: 16 jan. 2018

“Sociala medier tar mycket tid. Därför är det helt naturligt att försöka hitta genvägar”, skriver Nina Jansdotter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att dubbelposta inlägg är en sådan genväg, som har både för och nackdelar. Många, inklusive jag själv, skriver ibland samma inlägg på två eller flera olika plattformar. Det finns också flera olika verktyg som underlättar för de som väljer att dubbelposta inlägg. Det sparar tid och man får känslan av att ‘vara med’ på flera ställen. Man känner sig duktig.

Men för att det ska bli riktigt bra behöver du skräddarsy inläggen så att det passar den stilen som råder på just den plattformen som inlägget läggs upp. Annars kan det mer se ut som spam och du når ändå inte så många. Till exempel sätter ju tekniken vissa begränsningar. På Twitter kan det inte vara mer än 140 tecken, så har du skrivit ett längre inlägg på till exempel Facebook och feedat över samma till Twitter kortas det automatiskt och de som är på Twitter måste klicka sig till din profil på Facebook för att läsa hela inlägget, vilket kan irritera – och det är ju säkerligen inte det som är syftet med din insats att skriva.

Samma grundbudskap går absolut att ha i flera kanaler, då alla inte har exakt koll på vad andra gör och skriver, men det är ändå bäst att anpassa sig lite.

En annan sak som skiljer plattformarna åt är användandet av hashtags. På Twitter kan det förståeligt inte få plats med så många hashtags, även om de numera har ändrat teckenantalet från max 140 tecken till 289. På Instagram är det vanligt att man skriver många hashtaggar för att nå ut. På Facebook är det däremot inte så många ännu som överhuvudtaget använder sig av metoden att tagga sina inlägg så. Du kan visserligen göra det för att visa att du ligger steget före, men varje plattform har sina egna möjligheter och begränsningar och takt och ton. Ibland tar jag till liknelsen med en fest. Du kan inte vara på en fest och samtidigt delta på andra fester samtidigt. Du måste vara där och känna av stämningen för att få rätt melodi.

Dessutom bör inte sociala medier vara som en megafon där du bara sänder ut budskap som du inte följer upp, så även om du använder någon app eller liknande för att skicka ut ditt budskap på olika ställen – du behöver följa upp eventuella kommentarer för att få bäst resultat och för att visa att du faktiskt är social, vilket är det som skapar bäst goodwill i längden. Svarar du inte så kan du snarare bränna broar än bygga bra relationer för dig och ditt småföretag.

Så summan av kardemumman är: Visst kan du dubbelposta om du vill men det kommer inte alls ge dig lika bra resultat som när du är mer närvarande och anpassar din stil efter den plattformen du är för att maximera effekten och du verkligen är där och följer upp dialoger och så vidare kring ditt inlägg.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS