ANNONS

Krönika: Därför blir du arbetsnarkoman

"Det är viktigt att du blir mer medveten kring dina gränser", skriver Nina Jansdotter. (Foto: TT)

Då och då får jag frågan från klienter som jobbar för mycket om jag tror att de är arbetsnarkomaner och vad det är som ligger bakom det beteendet.

ANNONS
ANNONS

Det finns naturligtvis många olika anledningar till ett mönster men här går jag igenom några.
För det första: om du tänker så om dig själv ibland så råder jag dig att först och främst ställa dig frågan – vad är det som driver mig, egentligen?
Är det för att du alltid tycker att det är kul och utvecklande att gå till jobbet? Eller handlar det om att du att hela tiden måste bevisa något för någon?

Att du genom jobbet presterar dig till ett värde som du inte känner att du har annars har om du skulle jobba lite mer lagom. Som andra.
Det kan handla om en låg självkänsla.

Ofta handlar det om att du kopplar ihop ditt värde som människa med det du gör, det vill säga att du i grund och botten har en låg självkänsla även om du är framgångsrik på ditt jobb. Bakgrunden kan vara att du genom dina tidiga år oftare har fått mer uppskattning för sådant som du gör och när du var duktig i stället för att du fick villkorslös kärlek från dina närmaste i din uppväxt. Det har fått effekten att du nu lägger ner mycket kraft på att vara bäst. För att få ”kärlek” tillbaka i form av hög lön, positiv feedback och/eller bättre positioner. Du strävar därför för det mesta efter att vinna. Du gillar inte att misslyckas med en enda uppgift – för då känner du dig misslyckad hela du. Fundera lite över detta för det är viktigt att vara klar över sina värderingar och drivkrafter om man vill försöka förändra något i sitt liv.

Bli mer medveten om dina gränser
Det är viktigt att du blir mer medveten kring dina gränser. Är du van att pressa på så kan gränserna för vad du orkar och inte orkar så småningom bli allt suddigare. Börja lyssna mer på din kropp så du också kan sätta stopp innan du tar i för mycket och inte längre har ett sunt arbetstempo. Att få någon kroppsterapeutisk träning, som exempelvis yoga, kan hjälpa dig hitta den balansen. Vem säger att den som jobbar flest timmar jobbar effektivast?
Hitta också tid när du inte är tillgänglig och uppkopplad 24/7. För att få goda idéer och tänka utanför boxen behöver man slappna av lite ibland också. Tänk på det.

Odla andra relationer och intressen
Om du har ett jobb som du tycker är stimulerande och som ibland tenderar ta över ditt liv behöver du även boka in roliga saker på din fritid för att förhindra att det blir roligt på jobbet – trist när jag inte är där. Det kan vara bra att umgås med andra som du inte har en jobbrelation till och prata om andra saker än jobb, även om du verkligen gillar dina arbetskamrater.

Se riskerna
Öka även din medvetenhet om riskerna i förlängningen med att fortsätta ditt beteende. Vad är det värsta som kan hända om du fortsätter att jobba extremt mycket, tror du? Det finns alltid två sidor av samma mynt och du kanske inte är villig att betala hur högt pris som helst för jobbet när allt kommer till kritan.
Hur gör andra? Skaffa dina egna förebilder. Människor som presterar och får mycket gjort utan att för den skull jobba dygnet runt. Hur gör de? Jämför sedan men en negativ förebild, någon som kanske jobbat sönder både sig själv och relationer. Fundera över vilken väg som verkar mest lockande och hitta din egen strategi för hur du ska hitta den balansen mellan jobb och tid för att bara vara.

MISSA INTE: Coachen: Skratt på jobbet ger minskad stress [DagensPS.se] >

LÄS ÄVEN: 5 tips som får dig att skratta på jobbet [DagensPS.se] >

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS