ANNONS

Krönika: Så skapar du ett gäng nördiga följare

Du kanske inte behöver vara lika galen (!) Twitter-nörd som Donald Trump, men överlag lönar det sig att vara nördig på sociala medier - om du vill ha många följare, enligt Dagens PS krönikör och karriärexpert Nina Jansdotter. (Foto: TT)

PS krönikör Nina Jansdotter tipsar om hur du bygger upp ett personligt varumärke inom en nördig nisch.

ANNONS
ANNONS

Detta är en krönika. I texten är det krönikörens åsikter som förs fram, inte DagensPS.

Hur nördig och smal får jag vara i det jag skriver och kommunicerar om i sociala medier?

Den frågan får jag då och då.  Och en grundstrategi tror jag är att skriva om sådant som du brinner för – det är en förutsättning för att lyckas i sociala medier. Det blir naturligt engagerande och följarna kommer per automatik.

Att nå ut stort kräver mycket tid och energi. Att skriva om sådant som är i ropet bara för att haka på trender är sällan en väg till framgång. Det känns inte helt äkta om något är skrivet utifrån den agendan – då brukar det inte bli något engagemang från läsarna. Vi blir helt enkelt inte berörda på samma sätt som när den som skriver själv är berörd och engagerad av sitt budskap.  När det märks att du brinner för något talar du till hjärtat på de som följer dig eller ser inlägg som har delats vidare. När du utgår från ditt hjärta når du andras hjärta enklare – det är en grundregel inom all kommunikation.

Det finns många som följer personer som har specialintressen.

Angående det nördiga kommer de som har samma intresse verkligen uppskatta att få ta del av din resa och dina djupa kunskaper. Även en del andra kan uppskatta att följa någon som har ett fördjupat intresse av ett ämne – även om de inte är lika nördiga som du, men bland annat för att det på något sätt smittar av sig med människor som är passionerade för sin sak. Det uppmuntrar andra på ett medvetet eller omedvetet plan att hitta sin egen väg. Det finns många som följer personer som har specialintressen. Dels för att de tycker att det är spännande att bredda sin horisont och lära sig något nytt, dels för att det som sagt blir ringar på vattnet när någon verkligen gillar något; då kan man bli inspirerad av att hitta sin grej själv.

Sedan kan det vara så att en del tycker att det blir för smalt om man bara, som de upplever det, tjatar om samma tema.  De slutar då följa dig – det står ju var och en fritt att välja. De som inte har samma intresse som du kanske inte heller kan bli dina kunder – om det är en business du skriver om. Det går helt enkelt inte att bli älskad av alla i sociala medier, oavsett hur mycket du anstränger dig.

Men det finns många sätt att lyckas, så var och en måste testa sig fram i vilken strategi som passar bäst. Oavsett vad du skriver om måste du ändå variera dig något i stil – och hur du beskriver ditt ämne – annars tråkar du ut läsarna med förutsägbarhet. Det handlar om vad du kommunicerar om.

Det kan vara lättare att konkurrera om du följer ett spår över en längre tid.

Det finns många fördelar med att ha en tydlig och nischad målgrupp i sociala medier, det är annars svårt att nå ut i mängden. Det kan vara lättare att konkurrera om du följer ett spår över en längre tid än om du som till exempel småföretagare har flera olika hattar på och lyfter fram många olika teman. Då kan det bli lite diffusare kring vad det är du säljer och gör egentligen i ditt småföretag, eller som nätverkare inom ett visst område.

Vill du inte bara skriva om exakt samma ämnen kan du ju någon gång växla till något mer neutralt inlägg, så att det inte bara blir en enda sak som du kommunicerar ut; dina följare får då lära känna dig bättre än bara ditt nördintresse.

Det här gör du alltså om du vill. Det är ingenting som är nödvändigt. Det är helt okej om du vill nörda ner dig precis så mycket som du vill. Kaka söker maka i sociala medier och så småningom kommer de som gillar det du skriver om att följa dig om du har tålamod och energi att orka fortsätta även när det går lite trögt, för det gör det mellan varven för de allra flesta.

Det är stor konkurrens om publiken i alla sociala medier. Ändå vill jag avsluta med att säga att det finns plats för alla. Var du, den du är, dig själv. Skriv om sådant du vill dela med dig av.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS