ANNONS

Krönika: Visa vad du går för på Facebook

Var inte blyg - visa vad du går för på sociala medier, uppmanar PS krönikör Nina Jansdotter. (Foto: TT)

Ibland får jag frågan om någon får ”ta plats” i sociala medier och visa vad de kan utan att de har någon utbildning inom det ämnet de kommunicerar om.

ANNONS
ANNONS

Självklart är mitt svar. Då kommer jag också att tänka på något som jag läst av bestsellerförfattaren Stephen King. Han har sagt någon gång: ”Don´t tell me, show me.”
Alltså: Våga visa vad du brinner för och har erfarenheter från. Det kommer du ofta långt med i dag om du är bra på att synliggöra din kompetens.

Att vara aktiv i sociala medier är att bygga sitt personliga varumärke; det är viktigt att nå ut med vem du är och vad du kan och det är ofta något som vi som företagare och proffsnätverkare försöker göra. Det finns många som har läst långa utbildningar och har fin examen men som ändå inte visar sin expertis på ett speciellt bra sätt i sociala medier.

När du vill nå framgång i sociala medier handlar det mer om att på alla möjliga sätt visa att du kan det som du påstår i stället för att hänvisa till examina. Att ha gedigen erfarenhet räcker långt, enligt mig. Följarna och de presumtiva kunderna har ju ingen nytta av att du gått någon utbildning om de inte märker att du delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Visa alltså upp vad du går för i ord och handling, så kommer de som följer dig märka att du kan och brinner för din grej. Det du visar upp blir beviset på din kompetens.
Dela med dig av handfasta tips, råd och inspiration. Gärna i punktlisteform för det brukar uppskattas då det är enklare att ta till sig tipsen, även för mobilanvändarna, som är många i dag. Kommunicera på det sätt du tycker passar bäst, är lättast och roligast och – framför allt – var dig själv. Det brukar bli bäst så.

En del entusiastiska entreprenörer har just nu stor framgång med enklare videofilmer där de filmar sig själva och delar med sig av inspirerande råd av olika slag där de handgripligen visar upp vad de kan, så det kan vara ett alternativ för dig att nå ut, speciellt om du inte är så förtjust i att skriva. Det finns många sätt att sprida budskap. Testa och finn din väg.

Det viktiga är att du blir mer aktiv. Mindre snack och mer verkstad helt enkelt. Lyft gärna fram berättelser om hur du fått dina erfarenheter och dela gärna med dig av misstag du gjort också, så blir det mer autentiskt och många kan känna igen sig.

Du kan även låta någon nöjd kund eller chef skriva en referens och rekommendera dig och din expertis på till exempel din blogg, hemsida eller på Linkedin.
Eller dela inlägg i andra sociala medier som till exempel Facebook från nöjda kunder om och när de skriver något positivt om din insats. Som väl är så handlar det ofta mycket om vad du levererar i sociala medier och inte hur du fick dina expertkunskaper, även om det förvisso kan växla från nisch till nisch. Sätt nu igång och sprid din kunskap mer!

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS