ANNONS

Krönika: Så har jag rehabiliterat mig

Här är bästa medicinen mot depression och sjukskrivning, enligt Malin Dohlwitz-Strindlund.

Lunchträning under arbetstid kan vara ett sätt att förebygga fysisk och psykisk ohälsa. (Foto: TT)

Jag har precis tillbringat fem dagar i Kalifornien på jobbresa. Jag älskar att springa och i Kalifornien springs det. Självklart känns det lättare i det klimatet men min erfarenhet är att det är mer eller mindre en folkrörelse att ta hand om sitt välmående i större utsträckning i Kalifornien än i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Under resan läste jag ut boken Born to Run av sportjournalisten Christopher McDougall, en kultbok för många löpare. I kombination med boken Hjärnstark av psykiatrikern Anders Hansen och min egen träning är jag helt säker på att det kraftfullaste sättet att förebygga depressioner, sjukskrivningar, psykisk och fysisk ohälsa är genom fysisk träning.

I både Hjärnstark och Born to Run skriver författarna att människan är gjord för att springa. Vi var jägare i över än en miljon år innan vi blev bönder. Från och med att vi började äta andra djur sprang vi ihjäl våra byten. Det var också när vi började äta mer protein som vår hjärna växte och vi utvecklade vår kognitiva del av hjärnan.

Människan är det djur som kan springa längst och är mest uthållig. Det beror på vår andning samt att vi svettas genom huden. Andra djur dör av att deras andning slutar fungera eller att de blir så varma att de dör. När vi blev bönder fortsatte vi att arbeta med kroppen även om vi inte använde den alls på samma sätt som när vi var jägare. De senaste 200 åren under industrialiseringen och fram till i dag har vi blivit allt mer fysiskt inaktiva. Kroppen och hjärnan har så klart inte hängt med på så kort tid.

Jag brukar säga att människan är av naturen lat. Det beror på att när vi var jägare behövde vi vila för att ha energi kvar när vi skulle ut och jaga. Som jägare var vi också tvungna att få i oss kolhydrater direkt när vi hittade dem för att få i oss så mycket energi det gick inför kommande jakt.  I vårt samhälle sitter vi på en stol på ett kontor, åker bil eller buss och fastnar gärna i soffan. Vi behöver inte springa för att jaga mat eller för att överleva. Vi äter fortfarande gärna kolhydrater så snart vi kan och detta i kombination med stress på jobbet gör att straffet blir att vi blir passiva, deprimerade och mår dåligt både fysiskt och psykiskt.

Jag tycker inte att det är politikens uppgift att bestämma hur vi ska leva våra liv. Politiker kan dock underlätta genom att skapa förutsättningar för välmående och fysisk träning då kostnaderna för samhället och oss skattebetalare blir orimligt stora både i sjukskrivnings- och sjukvårdskostnader.

Däremot är det tjänstefel av politiker som inte vill ha fler idrottstimmar på schemat i skolan. Det räcker inte med en eller två timmar. Våra barn och vi själva skulle behöva springa minst 20-45 minuter tre gånger i veckan eller mer för att våra hjärnor ska få bättre inlärning och för att vi ska slippa fysisk och psykiskt ohälsa.

Det är självklart att arbetsgivare ska kunna ställa krav på sina anställda att de ska ta hand om sitt välmående och sin hälsa. Jag säger inte att alla på en arbetsplats ska vara maratonlöpare eller genomföra ironman. Däremot säger jag att alla på en arbetsplats har ansvar för att promenera så att de blir svettiga eller träna någon annan konditionsträning minst tre gånger i veckan i 45 minuter. Det gäller i allra högsta grad arbetsplatser inom stat och kommun där sjukskrivningarna är som högst. Då det numera är vetenskapligt bevisat att konditionsträning är bättre och mycket billigare än antidepressiv medicin är det också självklart att ställa krav på de som är sjukskriva att börja röra på sig när de har kommit ur den värsta svackan. Jag vet. För som jag skrev i en tidigare krönika har jag själv varit där och själv rehabiliterat mig med motion och meditation.

Det skylls ofta på arbetsgivaren och chefen att det är deras fel att medarbetarna mår dåligt. Visst finns det dåliga arbetsplatser men de flesta vill sina anställda väl. I Sverige är vi dock så otroligt mesiga och vågar inte ställa krav i rädsla för att få facket eller media på oss. Eller att medarbetare ska bli kränkta. Vad sägs om lite eget ansvar att ta tag i ditt liv och ditt välmående. Tänk om det inte är någon annan som har ansvar för din hälsa. Tänk om det är du själv som behöver leva mer som vår kropp och hjärna är byggda för fast i 2000-talets tappning.

Stegmätare är en mycket bra uppfinning. Den finns i många telefoner som en app så du behöver inte ens köpa en ny. Det är också kul att se hur många steg man tar på en dag och många av de företag vi jobbar med får i uppgift att ha stegtävlingar på jobbet i välmåendesyfte.

Gör helt enkelt upp en plan. Börja med snabba promenader och varva efter några veckor med löpning tills du kan springa helt och hållet. Kan du inte springa eller å – hitta en annan konditionsträning som du kan göra! Glöm kroppshets och vikt. Du gör det för ditt eget liv, din hälsa, din hjärna och ditt välmående.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS