Att vara chef är en sak, att vara en duktig ledare något annat, skriver Dagens PS kolumnist. Bilden är tagen från ett Friskis- och svettispass. (Foto: TT)

På våra arbetsplatser finns det många chefer och de allra flesta av oss vill kalla sig ledare, det fiffiga med det är att vi alla kan bli ledare – om vi vill – men alla får inte möjligheten att bli chef och en del av oss borde inte få möjligheten heller.

ANNONS
ANNONS

Det finns de som fortfarande tror att bara för att du är chef så är du per automatik en bra ledare och så är det naturligtvis inte. Jag har personligen varit en kanonbra ledare men en usel chef och vice versa, och det har inte alltid haft med erfarenheten att göra. Jag har varit i formell chefsställning i cirka 15 år men haft olika typer av ledande roller de senaste 20 åren och min kvalitet som ledare och chef har varierat över åren.

Bäst har det naturligtvis varit när jag lyckats med båda två samtidigt men för att lyckas med det senare måste jag starta med att arbeta med mig själv, att leda mig själv helt enkelt och först därefter kan jag inspirera andra till att leda sig själva och därefter tillsammans leda vårt företag framåt och nå våra mål.

I min roll som chef har jag många ansvarsområden som ska uppfyllas men i min roll som ledare har jag ett viktigt ansvarsområde – att se mina medarbetare, kollegor, chefer, bekräfta dem och coacha dem till att bli det allra bästa teamet på att samarbeta tillsammans. För att lyckas med det behöver jag implementera vikten av att ta eget ansvar, personligt ledarskap och att det faktiskt börjar med mig.

Vi människor är våra företags viktigaste resurser men för att vi som företag ska nå våra mål är människans förmåga att samarbeta den absolut viktigaste resursen. Det är tillsammans vi når de allra bästa resultaten i företag eller relationen för den delen som består av fler än en person.

Mina bästa tips för att bli en ledare och chef som föregår med gott exempel är:
▪Lär känna dig själv. För att leda andra måste du kunna leda dig själv.

▪Var en förebild. Var ödmjuk, ödmjukt ledarskap vinner i längden.

▪ Underlätta för och främja samarbete. Det är tillsammans vi blir starka och bättre. Det är tillsammans vi gör goda resultat.

▪ Förmedla visionen, önskat resultat och mål. Sätt ramen men måla tavlan tillsammans.

▪ Tänk vinna-vinna! Leta efter ömsesidiga fördelar. Den som ger får.

▪ Arbeta aktivt med feedback – såväl kritik som beröm. Alla behöver veta hur det går och bli bekräftade.

▪Fira framgångarna, sätt delmål så att ni kan fira ofta.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS