(Foto: TT)

Den 31 mars är det ett år sedan den nya AFS:en (Arbetsmiljöverkets författningssamling) ”Organisatorisk och social arbetsmiljö” trädde i kraft och trots detta fortsätter den psykosociala ohälsan på våra arbetsplatser öka. Vad kan vi göra åt det?

ANNONS
ANNONS

Är du medveten om:
• att minst 200 personer dör i Sverige på grund av stress på sitt arbete?
• att arbetsjuksdomar relaterade till brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön har ökat med 70 procent de senaste sju åren?
• att varje år sjukskrivs cirka 32.000 personer på grund av detta?

Under 2015 gjorde Arbetsmiljöverket en undersökning som visade att, trots att det är ett lagkrav, så arbetade endast 50 procent av våra arbetsplatser med att systematiskt förebygga psykosocial ohälsa såsom stress, mobbning och liknande. Tänk om resterande 50 procent kunde göra detsamma. Vi behöver kavla upp ärmarna och ta detta på allvar NU!

Det finns att göra med andra ord och det är dags att göra det nu för en god arbetsmiljö är inget som vi kan lämna åt slumpen utan något som vi behöver arbeta in i vårt dagliga arbete, i alla organisationer och tydliggöra i alla de mål, policys och styrdokument som upprättas. Arbetsmiljöfrågorna måste tas på allvar och vara en stående och prioriterad punkt på våra dagordningar.

Det är lika enkelt som självklart. Människor som mår bra presterar bättre. Människor som tycker det är roligt att gå till sitt arbete samarbetar bättre. Människor som samarbetar har roligare på jobbet och tillsammans skapar de ett bättre resultat för organisationen. Alla har att vinna på att bidra till en god arbetsmiljö. Vad väntar du på?

Vi är varandras arbetsmiljö och att vi alla har ett gemensamt ansvar att bidra till att skapa det bästa arbetsklimatet vi kan ha tillsammans och i samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare, även om arbetsgivaren enligt lagen har det juridiska ansvaret.

Med det sagt:
Vad gör du för att skapa en god arbetsmiljö för dig och dina kollegor?

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS