Som ledare kan du få organisationen på rätt köl - men du kan också ställa till med kaos, skriver Elaine Breske Hirscher. Bilden från USA där stormen Harvey dragit fram och orsakat kaos. (Foto: TT)

Du är chefen och valet är ditt, menar Elaine Breske Hirscher.

ANNONS
ANNONS

Ditt ledarskap är viktigare än du anar. Genom ditt sätt att leda din verksamhet och dina medarbetare väcker du tankar och känslor hos människorna omkring dig. Du genom ditt ledarskap kan få människor att må toppen men du kan också med ett otydligt ledarskap få människor att nå botten. Det är ditt val!

Du kan med ditt ledarskap inspirera, skapa laganda, arbetsglädje, motivation, engagemang och tillsammans med dina medarbetare skapa fantastiska resultat och nå framgång med era mål. Men du kan också skapa precis motsatsen – totalt kaos!

Jag vill dela med mig av några enkla tips till dig som är chef och ledare som skapar en god psykosocial arbetsmiljö, skapar goda resultat och förutsättningar för dig att behålla dina medarbetare och attrahera nya samtidigt. Du har allt att vinna. Vågar du?

Kommunicera, kommunicera och kommunicera!
Du behöver kommunicera direkt med dina medarbetare och inte via ombud. Du behöver kommunicera och tydliggöra era gemensamma mål! Du behöver kommunicera hur ni följer upp målen och när. Du behöver kommunicera ut dina förväntningar på ditt team och de behöver kommunicera sina förväntningar på dig. Skriv månadsbrev som innehåller vad som hänt under månaden och vad som komma skall nästkommande månad.

Var tillgänglig!
Du behöver vara fysiskt (och psykiskt) närvarande. Många chefer tar sig inte tiden för sina medarbetare utan fyller sin kalender med möten och det finns väldigt lite tid över för medarbetarna. Personligen avsätter jag tid varje dag för mina medarbetare och jag blockar den tiden i min kalender plus att jag finns tillgänglig per telefon närhelst de behöver mig.

Arbeta aktivt med feedback!
Se och bekräfta dina medarbetare varje dag. Det kan räcka med något så litet som ett ”Hej, hur mår du?” för att göra skillnad. Ge dina medarbetare beröm – ärligt, specifikt och individuellt. Tala med dina medarbetare om deras (och dina) prestationer och hjälp varandra att bli bättre. Våga be dina medarbetare om feedback och kom ihåg att bra feedback hjälper, elak feedback stjälper!

Lös konflikter direkt när de uppstår och utbilda dina medarbetare att först försöka lösa konflikter själva.

Arbeta med en konfliktlösningsmodell!
Var tydlig med om hur du vill att ni löser konflikter inom gruppen. Arbeta aktivt med någon form av konfliktlösningsmodell. Lös konflikter direkt när de uppstår och utbilda dina medarbetare att först försöka lösa konflikter själva. Var alltid ödmjuk och håll och uppmuntra en aktiv öppen dialog för att undvika större konflikter. Kom ihåg att lösta konflikter stärker teamet.

Håll kontinuerliga medarbetar-/utvecklingssamtal!
Skapa en rutin för att kontinuerligt följa upp respektive medarbetares mål och prestation. Gör det så ofta som behovet finns men gör det kontinuerligt under året så att det blir enkelt och snabbt och komma tillbaka på ”rätt” väg i det fall någon råkat köra i diket…

…och det finns självklart andra saker som du kan göra också men dessa tips är superenkla att arbeta in i vardagen och gör skillnad för arbetsmiljön relativt snabbt!

Ta dig tiden att lära känna dig själv, att ta eget ansvar och sluta aldrig att lära. Ta dig tiden att lära känna dina medarbetare – på riktigt!

LÄS FLER TEXTER AV KRÖNIKÖREN:

Krönika: Du kan bli någons lyckopiller [DagensPS.se] >

Krönika: ”Kom igen nu, Sverige!” [DagensPS.se] >

Krönika: Psykiska ohälsan ökar – hur stoppar vi det? [DagensPS.se] >

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS