Dagens PS

Tips: Ljug, skvallra och skyll på andra

I dagens krönika vänder Nina Jansdotter på kuttingen och tipsar - medvetet provokativt - om hur du håller konflikterna på jobbet vid liv. (TT)
I dagens krönika vänder Nina Jansdotter på kuttingen och tipsar - medvetet provokativt - om hur du håller konflikterna på jobbet vid liv. (TT)
Nina Jansdotter
Nina Jansdotter
Uppdaterad: 23 nov. 2016Publicerad: 23 nov. 2016

Konflikter mellan människor som jobbar ihop är mer eller mindre oundvikligt. Det kan handla om att det är en öppen misshällighet, som precis alla märker av och känner till, eller så är det bara en liten “fnurra på tråden” där personkemin stämmer dåligt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Handen på hjärtat är det nog så att många av oss vet hur man ska kommunicera för att vi ska komma överens, så det borde vara lättare att undvika bråk än det är. Teori är en sak och praktik en annan. Att komma överens på jobbet kan faktiskt vara väldigt svårt. För att tydliggöra vad jag menar vänder jag i dag på steken och föreslår ett antal strategier för att trappa upp en konflikt. Kanske har du fler förslag och förhoppningsvis så öppnar mitt grepp någon liten lärdom.

1. Tala alltid mest själv och avbryt ofta. Sträva efter monolog. När den andre talar förbered dig på vad du skall säga så att du ligger steget före. Lyssna så lite du kan.  Tala med mycket högre samtalston än normalt och om det inte hjälper – skrik

2. Låtsas som ingenting så försvinner problemet säkert av sig själv. Att undvika ögonkontakt kan också vara bra, även när du talar till personen du är i luven på.

3. Baktala och skvallra runt så mycket du bara kan och försök på det sättet skaffa dig bundsförvanter. Hänvisa sedan till dessa och säg att “alla andra håller med och tycker som du gör”.  Även om det inte stämmer, men ljug på.

4. Håll stenhårt fast vid dina “principer” oavsett vad den andre har för argument. Håll dig till fakta och vetenskap även när det handlar om känslor. Dissa allt annat som “subjektivt”.

5. Visa tydligt med ditt kroppsspråk att du inte är öppen för kommunikation. Alternativt så blåser du upp dig så att du verkar hotfull. Studera de som är duktiga på maktspråk och kopiera dem.

6. Dra gärna upp gamla surdegar om och om igen. Det spelar ingen roll hur länge sedan tillbaka den händelsen var och att alla trodde att den konflikten var över.

7. Skyll alltid ifrån dig på någon annan. Ingenting dåligt som hänt är någonsin ditt eget ansvar och kom ihåg att aldrig ge dig på den punkten. För övrigt har du rätt att ha rätt i alla lägen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Nina Jansdotter
Nina Jansdotter

Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.

Nina Jansdotter
Nina Jansdotter

Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS