ANNONS
ANNONS

24-åring slutade festa – blev hälsotokig företagare

Ulrika Linde, 26, driver i dag The Healthy Box och gick från idé till färdig produkt på knappt sex veckor.

Ulrika Linde, 26 år, tycks befinna sig några minuter före oss andra. Hon är en halvtimme tidig till vårt möte och hon har inga problem att dra igång intervjun direkt.

Ulrika driver i dag hälsotjänsterna The Healthy Box och The Healthy Store, vilka hon startade 2014. Den förstnämnda är en i raden av så kallade ”boxar” som exploderat i antal de senaste åren. Men för hälsoprodukter – allt från trendiga chiafrön till ekologiska skönhetsprodukter – var hon en av de första i Sverige. Boxen kan kunder prenumerera på för att varje månad få hem en låda produkter utvalda av henne.

Ulrika tar det från början och berättar att uppväxten var stabil med gifta föräldrar som ”alltid hållit ihop”. Hennes liv har präglats av drivna personligheter och redan från tidig ålder fick hon smak för entreprenörsskapet. Pappa och farfar drev gemensamt bolag som sålde datakomponenter till Ericsson, berättar hon, och hennes egna företagardrömmar föddes redan som 10-åring.

ANNONS
ANNONS

”Så när jag fyllde 19 år startade jag mitt första företag. På den tiden gick jag mycket på nattklubbar så det fick bli något sådant. Jag började med att arrangera events vilket senare utvecklades till att göra goodiebags till företagsfester.”

Sedan dess har hon hunnit med mycket. Först studier och jobb som au pair i New York, sedan tillbaka till Sverige för att ”säsonga” i Visby och slutligen upp för att jobba i baren på Ishotellet. Men amerikansk skräpmat och bartenderliv blev till slut för mycket.

”Min kropp lade av”, berättar hon och förklarar att det var då hon bestämde sig:

”Jag gjorde en helomvändning och började äta frukt, för en gång skull. Jag gjorde yoga på morgnarna och startade samtidigt ett Instagram-konto vilket i dag har blivit min lilla guldgruva.”

Ulrika Lindes pånyttfödelse var alltså inte bara en personlig framgång, skulle det visa sig. Följarantalet växte snabbt på sociala medier och snart började mejlen strömma in från tjejer som inspirerats till en mer hälsosam livsstil.

”Jag funderade på hur jag kunde inspirera fler och det var så boxen kom till.”

Och nu gick det snabbt. Är det något Ulrikas entreprenörsresa visar så är det att ett företag kan bli lönsamt med både små medel och en knapp tidsram. Från idé till färdig produkt tog det bara några veckor och efter sex månader gick bolaget med vinst. Det helt utan extern finansiering och med egna pengar som nätt och jämnt räckte till aktiekapital och utvecklingen av en hemsida.

Men hade Ulrika fått bestämma hade de gått ännu snabbare.

”Det var ju F-skatten. Jag ringde skatteverket typ varje dag för att pusha på dem. Jag var riktigt, riktigt jobbig, de hatade mig”, säger hon och skrattar.

Men det var tufft, medger hon. Även om drinkar hade ersatts av nyttiga smoothies tog hälsan åter stryk. Den rastlösa entreprenören, som nyligen utsågs till Årets unga företagare i sin kommun av organisationen Företagarna, jobbade ”dygnet runt” och var nära att gå in i väggen.

”Jag åkte in på sjukan. Jag vet inte om jag var utbränd eller inte men jag stod på kontoret och grät i åtta timmar om dagen.”

Att vara ensam vid rodret skulle visa sig vara både charmen och utmaningen med entreprenörsskapet, konstaterar hon. Ulrika har inga anställda och när något skakade fanns det ingen som kunde ta över ansvaret.

Men sammantaget älskar hon att vara sin egen chef.

”Jag tycker att det är jätteskönt att få bestämma själva och jag har stöd från familj och vänner.”

Några snabba frågor:

Bästa entreprenörstips?
”Mitt största råd är – skit i allt annat. Du måste leva ditt företag. Det går inte att ha ett heltidsjobb och driva något vid sidan om, enligt mig. Säg upp dig och kör helhjärtat på det du vill göra.”

Värsta fallgropen?
”Jag hade ingen aning om hur mycket jobb det innebär. Så se till att ta tid för familj och vänner. Och kom ihåg: jobbet tar aldrig slut och ingen kommer att dö om du inte svarar på det där mejlet inom fem minuter.”

Hur vågar man ta steget?
”Magkänslan. Jag har haft jättemycket idéer som just har varit bara idéer. Men när jag kom på boxen fanns det inte på kartan att jag inte skulle göra det. Kommer man på en unik idé, och tror på den till 100 procent själv, ser jag inga hinder. Har man barn och familj är det ju självklart annorlunda men annars är det bara att börja spara – och kör!”

Nästa steg?
”Växa. Kanske internationellt. Jag har fått mycket förfrågningar inom Skandinavien. Men vi får se.”

Var ser du dig själv om fem år?
”Jag bor utomlands och har anställda som driver boxen vidare. Själv startar jag upp en sociala medie-byrå.”

 

Namn: Ulrika Linde
Yrke: Grundare och vd för The Healthy Box och The Healthy Store
Ålder: 26
Bor: Vasastan, Stockholm
Gör helst: Reser, äter mat.
Bästa hälsotips: Smoothie på morgonen, byt ut vanlig pasta mot bönpasta och börja äta vegetariskt två till tre gånger i veckan.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS