Dagens PS

Kapningsvåg mot storbank – kunder får ingen hjälp

Bedragarna ber helt sonika den uppringde att logga in via sitt mobila bank-id. (Foto: TT)
Bedragarna ber helt sonika den uppringde att logga in via sitt mobila bank-id. (Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 31 okt. 2017Publicerad: 31 okt. 2017

”De som drabbas har ingen rätt till ersättning – eftersom man själv släpper in tjuven.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver TT som rapporterar om en våg av nya kapningsförsök mot storbanken Nordea och deras kunder. Enligt uppgifter ringer bedragarna, som säger sig komma från banken, upp personer och ber dessa signera något med sitt bank-id. Några klick senare har bluffarna loggat in i mobilbanken under användarens namn.

Nordea varnar nu i den egna appen där man uppmanar sina kunder att be om att själva få ringa upp banken, om någon skulle påstå sig ringa därifrån.

”I fredags var det tillräckligt många fall för att vi skulle gå ut och varna våra kunder”, säger Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea, till TT och påpekar att drabbade kunder inte kan få någon ersättning då de själva öppnat dörren för skojarna.

Janina Pfalzer, som konstaterar att flera storbanker har drabbats, understryker vikten av att aldrig släppa in någon utomstående via bank-id.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS