ANNONS
ANNONS

”En mörk skugga faller över Leif Johansson”

Leif-Johansson3.jpg

Förklaringen till torsdagens besked om nedskärningar finns att hitta i snasrt 15 år gamla strategiska beslut. År 1999 sålde AB Volvo sin personbilsrörelse till Ford och sedan dess har omsättningen ökat från 100 till 300 miljarder kronor – uteslutande via förvärv.

Uppköpsvågen inkluderar amerikanska Mack, japanska Nissan Motors, indiska Eicher, franska Renault och kinesiska Dongfeng.

”Men – och här kommer kärnan – Olof Pressons företrädare Leif Johansson fick aldrig ut de synergier han ville. Det är detta arv man nu tar tag i. Och därför faller också en mörk skugga över Leif Johansson denna dag”, skriver Jonas Fröberg i sin kommentar.

ANNONS
ANNONS

Nu är pressen hård att vd Olof Persson och ordförande Carl-Henrik Svanberg ska vända skutan.

”Enkelt uttryckt, utvecklingen går åt fel håll”, skriver Fröberg.

Ekonomiekots Claes Aronsson konstaterar att lastbilsbranschen påverkats kraftigt av den ekonomiska krisen.

”Transportsektorn drabbas alltid hårt i kriser. Volvo fokuserar på att få ned kostnaderna”, säger han i en kommentar.

Ekot: Hur besvärligt läge befinner sig Volvo i?

”Företaget kommer att överleva det här. Det besvärligaste läget är för personalen som får leva med den här oron”, säger han.

LÄS MER: Slakt på Volvo – säger upp 4.400 »

HÅLL DIG À JOUR MED VÅRA GRATIS NYHETSBREV. DAGENS PS TJÄNST GER DIG DET BÄSTA FRÅN SVENSKA OCH INTERNATIONELLA MEDIER – ALLT SAMLAT PÅ ETT STÄLLE. KLICKA HÄR!

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS