ANNONS

Hård kritik mot Ikano Bank

Fakturorna är så otydliga att kunderna riskerar att åka på straffavgifter. (Foto: TT)

Så säger en Elisabeth Sahlberg till SVT Nyheter.

ANNONS
ANNONS

Hon åkte på en mycket högre faktura än hon räknat med efter att ha handlat på nätet.

Konsumentverket riktar svidande kritik mot tio faktureringsföretag, däribland Ikano Bank, för att fakturorna är otydliga vilket gör att kunderna kan drabbas av chockhög ränta.

Fakturorna är utformade på ett sätt som gör det svårt att upptäcka beloppet. I Elisabeth Sahlbergs fall stod det 0,00 under belopp att betala men när hon kikade närmare på räkningen såg hon att hon skulle betala 600 kronor.

I det finstilta står det att den som inte betalar omgående får betala 17,6 procent i ränta

”Det var en himla tur att jag läste fakturan ordentligt. Det är småpengar, men om man tänker på att företaget har väldigt många kunder, då inser man att det är ganska mycket pengar de tjänar på dem som inte är uppmärksamma”, säger Elisabeth Sahlberg till SVT Nyheter där Konsumentverket alltså är mycket kritisk till faktureringsbolagens förfaringssätt.

Men Ikano Bank slår ifrån sig:

”Vi tycker inte att de är otydligt utformade, men det ligger ju både i vårt och kundernas intresse att man förstår vad man ska betala, så vi kommer naturligtvis att titta på Konsumentverkets kommentarer och se vad vi kan göra för att förtydliga”, säger Emma Roslund Johansson, försäljningschef på Ikano Bank.

Om företagen själva inte rättar till de otydliga fakturorna kommer Konsumentverket se till att de stoppas i domstol.

MISSA INTE: Färre bluffakturor anmäls [DagensPS.se] >

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS