ANNONS
ANNONS

Se upp för nästa stora trend – makromobben!

Chrille2.jpg

Twitter har ökat med 1.300 procent bara i USA det senaste året. Antalet användare beräknas vara minst 7 miljoner. Och ökningen visar inga tecken på att avmattas.

Siffrorna kommer från analysföretaget Nielsen, som också konstaterar att det inte är en ungdomsgrej. Största gruppen användare finns inom spannet 35-49 år.

För den som inte känner till är Twitter ett simpelt meddelandesystem, ett slags turbo-sms som genom distribution från en till många blivit ett högeffektivt massmedium.

ANNONS
ANNONS

Lite trendigt kallas Twitter för mikroblogg. Med max 140 tecken per meddelande skriver människor vad de gör, tycker och tänker i nuet. Beroende på kändisskap och social status har olika personer olika många prenumeranter, som tar emot budskapen i realtid. Meddelandena tas emot i datorer eller mobiler, som mottagarna vill ha det.

I Sverige har profiler som Annika Lantz och Fredrik Virtanen än så länge bara några tusen prenumeranter. Men det är bara början. Redan häromveckan fick Fredrik be Amelia Adamo om ursäkt för elakheter han spritt på Twitter.

Internationellt finns flertalet tongivande profiler med halvmiljonen prenumeranter. Många av mottagarna har i sin tur egna prenumeranter som de kan föra information vidare till. Genomslaget är enormt. Med ljusets hastighet kan människor över hela planeten tro något om just dig, som inte är sant.

Om du inte är där och svarar, får de falska uppgifterna stå oemotsagda. När drevet nått kokpunkten, börjar massorna att reagera och agera.

Nu har Twitter-explosionen också nått marknadsavdelningarna på företag. Allt fler skaffar sig Twitter-konton för att nå ut med tips, erbjudanden och support. En supereffektiv kanal. Men hoppsan, människor har också börjat twittra i rollen som konsumenter. Företag som inte haft koll på vad kunderna sagt på Twitter har råkat illa ut – förtjänt eller oförtjänt.

I USA har PR-byråerna vaknat. Bevakning i realtid av mikrobloggar och moteld direkt när anseendet äventyras är på väg att bli en jättegrej. Smarta leverantörer har börjat tillhandahålla verktygen som behövs.

Twingly är en svensk sökmotor i realtid för mikrobloggar. Twitter har lanserat en egen tjänst för realtidssökning, Twitter Search. Ett annat exempel är Trackur, som håller koll på mikrobloggar, bloggar, sociala media och nyhetssajter. För att bara nämna några exempel.

Även CRM-leverantören Salesforce har hakat på. De har precis lanserat en Twitter-tjänst för att söka, övervaka och delta i Twitter-samtal. Avlyssna vad kunderna pratar om, för att tala klarspråk. Fler leverantörer lär komma med liknande tjänster.

Det går inte längre att vara lyckligt ovetande om den här utvecklingen. Nätet är på väg att bli ett enda stort globalt samtal, med allt vad det innebär. Runt hörnet väntar synkroniserade Twitter-mobbar som kan komma att slå till varsomhelst, närsomhelst och på hur kort tid som helst.

Det är tur för Wanja att Twitter inte nått LO-kollektivet ännu. Men det kommer. Om ett liknande drev uppstår nästa år, kanske en rasande massa infinner sig på Norra Bantorget med någon timmes varsel och stormar LO-borgen.

Visst går det att sprida information med sms också. I Filippinerna avsattes en regering med hjälp av sms. Skillnaden är att Twitter är många gånger effektivare, för både kommunikation och uppvigling. Massan har fått ett effektivt verktyg för att kanalisera sina känslor.

Utvecklingen varken kan eller bör stoppas. Däremot behöver många aktörer snabbt lära sig mer om att hantera konsekvenserna av globala samtal i realtid.

Vi talar inte mikrobloggar, utan snarare makromobbar. Är du med?
 

Christer Berg är marknadsekonom och har bevakat it-branschen som trendspanare och omvärldsanalytiker sedan 1990. Idag är Christer ansvarig utgivare för nyhetstjänsterna Trendspaning.se från Dataföreningen Kompetens och DF Redaktionellt från Dataföreningen.

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS