ANNONS
ANNONS

MP:s dubbla budskap – två olika debattartiklar

ta107b8f.jpg

Ja, förvirringen kring Förbifart Stockholm tycks aldrig ta slut.

Regeringen har kritiserats hårt för beslutet att frysa jätteprojektet till i maj nästa år – till en kostnad av flera miljoner kronor per dag. Många trodde nog att beskedet i Svenska Dagbladet på torsdagen skulle sätta punkt för debatten.

”Regeringen ser inte någon anledning att bibehålla frysningen av projektet”, skriver MP:s språkrör Åsa Romson och ordföranden i riksdagens trafikutskott, Karin Svensson Smith , i sin artikel.

ANNONS
ANNONS

Men i en annan debattartikel, som publiceras i dag i Ny Teknik, är budskapet delvis ett annat. Rubriken lyder: ”Därför måste Förbifarten stoppas.”

Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, häver alltså frysningen av projektet – med brasklappen att bygget måste stoppas.

MP ger sig med andra ord motvilligt – och tillfälligt.

Förbifarten och dess föregångare Dennisprojektet initierades på 1990-talet när klimateffekterna var mindre kända. Att använda en 1900-talslösning på 2000-talets problem är lika otidsenligt som Göta kanal var på sin tid”, skriver Svensson Smith i Ny Teknik.  

LÄS MER: ”Vi stoppar inte längre Förbifarten” (SvD Brännpunkt) »

LÄS MER: ”Därför måste Förbifarten stoppas” (Ny Teknik) »

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS