ANNONS
ANNONS

”Bättre koll på våra rättigheter när vi flyger”

flyg.jpg

Att ett flyg är försenat innebär stora förluster för både resenärer och företag, förluster en matkupong inte på långa vägar kan täcka. För ett företag kan ett missat eller försenat möte innebära stora förluster – långsiktigt som kortsiktigt – då kontrakt och möjligheter kan förstöras eller hämmas. Likaså innebär det förluster för privatpersoner; hotell, buss och flyg måste bokas om och resan blir genast mycket dyrare – och krångligare.

Det många gör fel i är med andra ord att acceptera dessa förluster utan att kräva någonting i ersättning. En del vet inte om att man faktiskt kan ha rätt till allt mellan 2000 kr till 6000 kr i ersättning och en del anser det för svårt eller för egoistiskt att driva rättsprocesser – så de låter bli.

Men vi behöver ändra vårt tankesätt kring detta. Varför ska du gå i förlust för att flygen är sena och flygbolagen inte levererar det som de utlovat? Vi måste börja tänka på flyg och resor som om de vore vilken produkt som helst; köper du något men inte får produkten levererad hem till dig betalar du ju inte för den ändå – och detsamma borde gälla flygbolagen. Du har betalat för en resa som inte blir av eller levereras som utlovat, alltså har du rätt till ersättning.

ANNONS
ANNONS

Vi behöver med andra ord få bättre koll på våra rättigheter. Flyg som flyger ut från EU, in i EU med ett europeiskt flygbolag eller som flyger inom EU omfattas av EU:s passagerar rättigheter som många gånger ger dig rätt till kompensation vid uteblivna eller missade flyg – så länge det inte gäller extraordinära orsaker. Sedan gäller det att fylla i rätt blankett för rätt bolag, eller be om hjälp för att driva rättprocessen. Huvudsaken är att du inte accepterar den där matkupongen och förlorar pengar som egentligen är dina.

Det första som bör göras vid ett uteblivet eller försenat flyg är därför att du går till gaten och tar reda på hur försenat flyget är, om det ger rätt till en kompensation och att du snabbt bokar in dig på nästa flyg, men också att du tar dig orken att kräva den ersättning som du har rätt till. Det finns ingenting egoistiskt med att kräva tillbaka de pengarna som flygbolagen sett till att du förlorat.

Så vad du än gör, lär dig dina rättigheter och nöj dig inte med den där matkupongen – den kan stå dig dyrt.

Thomas Lööw, VD för Airhelp 

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS