ANNONS
ANNONS

Spelreklam ger svenska kändisar klirr

Filip & Fredrik samt Mikael Persbrandt är några av de kändisar som tjänar pengar på spelbolagen. (Foto: TT)

DETTA ÄR EN BETALD ARTIKEL SKRIVEN AV CASINO WINGS: Att som varumärke kunna förknippa sig med välkända ansikten har länge varit ett effektivt marknadsföringstrick. Kändisarna gör en eller ett par reklamkampanjer och håvar in enkla pengar, samtidigt som företaget får kredibilitet.

Globalt beräknas det att ”Celebrity Endorsements” omsätter mer än 50 miljarder dollar årligen – en siffra som fortsätter stiga då kanaler som bloggar, sociala medier och Youtube öppnar upp för nya möjligheter.

I Sverige är några klassiska exempel Dogge Doggelitos ”cykel-på-köpet”-reklam för Elgiganten och Hans Mosessons roll som ”Ica-Stig”.

ANNONS
ANNONS

Men de senaste åren har en ny trend växt fram. Det är nu spelbranschen, som förra året omsatte 17 miljarder kronor i Sverige, som kan locka kändisarna med höga arvoden för enkla reklamjobb.

Och spelbolagen är villiga att öppna plånböckerna. De senaste siffrorna från Lotteriinspektionen visade nämligen att spelbolagens reklaminvesteringar uppgick till hela 5,5 miljarder kronor år 2017, en ökning med 43 procent jämfört med året dessförinnan.

Vi har listat fem stora spelbolag som använt svenska kändisar i sina reklamfilmer för att stärka sina varumärken.

Bet365 – Mikael Persbrandt

Mikael Persbrandt i reklamfilm för Bet365

Brittiska Bet365 är, sett till antalet användare, världens största spelbolag. Bolaget har tidigare arbetat med superstjärnor som Ray Winstone och Samuel L. Jackson. Under förra året blev det skådespelaren Mikael Persbrandts tur att ta över rollen som ansiktet utåt för Bet365 i Sverige. I reklamkampanjen som Persbrandt ingår i har man valt att plocka bort bonuserbjudanden för att istället bygga ett hållbart och långsiktigt varumärke.

– Vi är väldigt stolta över att kunna presentera Mikael som vårt nya ansikte utåt i Sverige. Mikael känns helrätt både för vår målgrupp och varumärke och vi har höga förväntningar på kampanjen. Vi växlar upp ett steg och det här blir vår största satsning hittills på den svenska marknaden, sa Jörgen Sparredal, svensk marknadschef på Bet365, i samband med att nyheten släpptes.

Casumo Casino – Filip & Fredrik

Det svenska casinot Casumo, som enligt jämförelsesajten Casino Wings tillhör ett av världens främsta online casinon, gick all-in under Musikhjälpen 2016. Casinot betalade otroliga 3,4 miljoner kronor för att få använda Tv-duon Filip & Fredrik i en reklamfilm, vilket är rekord i Musikhjälpen-sammanhang.

Samarbetet har dock dragit ut på tiden, men planeras att lanseras under 2018.

– Både vi och Filip och Fredrik har varit för upptagna. Men ambitionen är att påbörja arbetet hyfsat snart. Det är lite hemligt än så länge, men jag är säker på att det kommer att bli riktigt fint, sa Jonas Axelsson, f.d. media manager på Casumo, i en intervju med tidningen Resumé i december.

LeoVegas – Patrik Ekwall, Jon Olsson, Frank Andersson

Kändistät reklamfilm från LeoVegas

Tv-profilen Patrik Ekwall fick år 2016 lämna TV4 efter 23 år då kanalen valde att inte förlänga avtalet. Ekwall har i intervjuer berättat om att nyheten kom som en chock och att han inte visste vad som skulle hända.

Det tog dock inte många månader innan den nu 52 år gamla sportjournalisten hade en ny arbetsgivare – det svenska spelbolaget LeoVegas.

Utöver att delta i reklamkampanjer har Ekwall sin egen Youtube-serie ”Ekwall Show” som presenteras av LeoVegas Sport.

I tillägg till Patrik Ekwall så har LeoVegas använt en rad svenska kändisar i sina reklamfilmer, däribland Tommy Nilsson, Pernilla Wahlgren och Frank Andersson.

Betfair – Henrik Larsson

Henrik Larsson fick en tuff återkomst till Helsingborgs IF. Under ”Henkes” andra säsong som tränare åkte laget ur Allsvenskan för första gången på 24 år. Bara ett par dagar efter degraderingen till Superettan publicerade Helsingborg ett pressmeddelande där man uppgav att Henke lämnar jobbet som huvudtränare och avstår sin lön.

Men att den f.d. Celtic- och Barcelonaanfallaren skulle vara i ekonomisk kris är det ingen risk för. I november stod det klart att Henrik Larsson blir ny ambassadör för spelbolaget Betfair, som erbjuder en så kallad oddsbörs där spelare kan köpa och sälja odds från varandra.

− Vi är väldigt stolta över samarbetet med Henrik Larsson och hoppas att det kan stärka vår position på den svenska marknaden. Han har stor kunskap och erfarenhet att dela med sig av då han varit i några av de största klubbarna och varit väldigt framgångsrik, sa Josh Powell, marknadschef på Betfair, i ett pressmeddelande i samband med att nyheten offentliggjordes.

Bethard – Dragomir Mrsic

Nätcasinot Bethard marknadsför sig som ett lite tuffare casino med sloganen ”Winners Dare More”. För att skapa en kaxig image runt varumärket har man slutit ett avtal med bad-boyen Dragomir Mrsic, mest känd som ”Mrado” från filmen Snabba Cash.

Mrsic frontar Bethards förstasida och har även gjort ett flertal reklamkampanjer tillsammans med nätcasinot.

Behind the Scenes under Bethards reklaminspelning med Dragomir Mrsic

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS