ANNONS
ANNONS

Volvos ”skogsmulle” kan bli en bästsäljare

003_Image 8 (1)

Mindre än ett halvår efter lanseringen av nya V60 visade Volvo i går upp skogsmulle-varianten som förmodligen blir en ny bästsäljare. Men kommer den att ta över positionen som den omåttligt populära XC70 hade? Förmodligen.

New Volvo V60 Cross Country exteriorRedan när vi först fick se nya V60, den modell som är tänkt att bli den naturliga arvtagaren till V70, ställde vi alla frågan: När kommer det en Cross Country modell? Sverige är ett Cross Country land, det bevisade XC70 som blev en storsäljare. Med relativt små medel som att bl.a. addera de sedvanliga plastdetaljerna runt hjulhus och trösklar, hasplåtar i silverfärgad plast och en något högre markfrigång blev en fyrhjulsdriven V70 något som de flesta ville ha.

New Volvo V60 Cross Country exteriorNya Volvo V60 Cross Country blir nog inget undantag för detta är betydligt bättre utfört än tidigare med bättre material och smakfulla detaljlösningar. Den traditionella plasten runt hjulhus och längs trösklarna har aldrig sett bättre ut. Hasplåten bak och inläggen i trösklarna utgörs av borstat stål (tillval) är riktigt läckert och grillens tuffare look får till och med mig, en uttalad Volvokritiker, att bli riktigt sugen.

ANNONS
ANNONS

20180925_163418 (1)

När Volvo presenterade storebror V90 Cross Country, blev den genast min favorit bland Volvos modeller. Den var snyggare och tuffare än grundmodellen V90. Igår fick jag en ny favorit. Nya Volvo V60 Cross Country är snyggare och tuffare än storebror. De mer kompakta måtten får helt enkelt modellen att kännas sportigare och mer hanterbar i terräng. Markfrigången jämfört med grundmodellen V60 är 6,0 cm högre (18,8 cm) och spårvidden 2,2 cm bredare. Fjädringen är anpassad för off-road körning och den är utrustad med ett speciellt Off Road-läge och Hill Descent Control som stöd när man vill utforska naturen.

New Volvo V60 Cross Country exteriorI övrigt skiljer sig inte V60 Cross Country från de V60 modeller jag testade tidigare i år. Här hittar vi samma förarstöds- och säkerhetssystem som i övriga nya Volvo-modeller och en interiör där enda skillnaden är att sömmarna i de sköna sportstolarna har en grövre söm. I övrigt identiskt. Skillnaden mellan V90 Cross Country och V60 Cross Country, förutom storleken, är att man slopat den bakre luftfjädringen i V60. Inget som jag tror någon kommer att sakna. Originalhjulen är 18″ och vill man göra den ännu tuffare så finns det även 19″ och 20″ som på bilderna.

019_VCC12725 (1)”V60 Cross Country är precis lika förfinad som övriga bilar i 60- och 90-serien byggda på vår SPA-plattform. Den adderade mångsidigheten i form av högre sittposition, ökad markfrigång och dynamisk fyrhjulsdrift gör att den är lika hemma i stan som ute på landet”, säger Henrik Green, Senior Vice President, Research and Development på Volvo Cars.

20180925_163302 (1)Säljstarten på V60 Cross Country kom igång i samband med gårdagens lansering och de första leveranserna beräknas ske i december. Till att börja med kommer modellen med bensinmotorn T5 AWD och dieselmotorn D4 AWD, båda med 8-stegad automat. Mildhybrid- och plug-in hybrid-versioner kommer att lanseras längre fram. Priset för instegsmodellen D4 AWD med 190 hk börjar på 381.900 kr att jämföras med motsvarande V90 Cross Country D4 AWD som börjar på 411.900 kr. I runda slängar handlar Cross Country om ett tillägg på 25.000 kr över en motsvarande V60 modell, men det lär inte hindra V60 CC att bli en succé. Något pris för T5 AWD finns ännu inte tillgängligt.

Min nya Volvo favorit
Min nya Volvo favorit!

Sverige har alltid varit ett Volvo-land och kommer att så förbli oavsett om det gamla epitetet ”folkhemsbil” är passerat efter nedläggningen av V70/XC70 och att de nya modellerna nu börjar kosta lika mycket som Audi, BMW och Mercedes. Frågan jag ställt mig de senaste åren är om Volvos (icke uttalade) fokus att ta en position bland premiumbilarna genom att bygga produkter för de stora marknaderna, har fått dem att glömma bort ”folkhemsbilen”? Svaret är att oavsett hur dyra och ibland opraktiska de nya modellerna är så är Volvo fortfarande det märke som de flesta av oss väljer. Vanans makt är svår att bryta i jantelagens rike.


 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS