Dagens PS

VW:s flaggskepp får brutal kraft

Volkswagens nya brutala flaggskepp. Foto: VW
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 27 feb. 2019

BILSALONGEN I GENÈVE. Förra året lanserade Volkswagen sin nya generation Touareg som numera har mer gemensamt med Audi Q7 än som tidigare Porsche Cayenne. Nu tar man steget fullt ut och lanserar en prestandamodell som kommer att sätta många SUV på plats.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Touareg V8 TDI kommer att komplettera Volkswagens nya flaggskepp med samma motor som i Audi SQ7 TDI och Bentley Bentayga Diesel. Med en effekt på 421 hk (14 hk mindre än i Audi och Bentley) och ett vridmoment på hela 900 Nm redan från 1.000 varv/min, kommer den att placera sig i den lilla exklusiva klubben för prestanda-SUV. Den kommer dessutom att uppfylla kraven för miljöklass Euro 6d-TEMP.

Touareg V8 TDI accelererar från 0 till 100 km/h på 4,9 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 250 km/h. Inga förbruknings- och utsläppssiffror finns tillgängliga med en vild gissning är att de borde hamna på samma nivå som Audi SQ7, dvs. cirka 7,6 l/100 km och CO2 199 g/km. Nu ska dock tilläggas att detta är enligt den gamla NEDC-mätmetoden och att den nya mätmetoden, WLTP-körcykeln, kommer att ge dessa siffror en skjuts uppåt.

Volkswagen Touareg

Eftersom jag testade Audi SQ7 för ett par år sedan, vet jag att kraften i Touareg V8 TDI kommer att bli påtaglig på gränsen till brutal. Oavsett om man glider fram i låg hastighet, glider fram på landsväg eller gasar på längs motorväg är kraften alltid lika imponerande. Ett dubbelturbosystem tillsammans med en eldriven extra kompressor hör till de tekniska uppfinningarna i den normalt tysta motorn. Fast frågan är om den kommer att leverera samma brutala ljud vid acceleration som Audi och Bentley gör? Hoppas det, för det är musik i öronen hos oss bilälskare.

Precis som i grundmodellen av Touareg som jag testade i Österrike i våras, har mycket fokus lagts på komforten och V8-versionen lanseras därför med luftfjädring som standard. Andra standardutrustningar jämfört med grundversionerna är elektrisk öppning och stängning av bakluckan, ergoComfort stolar, larm och pedaler i rostfritt stål. Dessutom kommer den med 19″-fälgar istället för med 18″-fälgar som annars är standard. Man kan även välja mellan designpaketen Modern Sport och Moden Nature för interiören. Båda dessa paket är tillval för grundmodellerna.

Bild från min test av V6-modellerna våren 2018.

Bild från min test av V6-modellerna våren 2018.

Modern Nature är en interiör med trädetaljer och naturliga färgtoner. Modern Sport är en teknologiskt inspirerad interiör dominerad av metall och utvalda färgnyanser. Som standard är både stolarna och dörrpanelerna läderklädda (Vienna-läder, gäller båda alternativen). Som tillval finns också massagefunktion. Touareg V8 TDI går även att beställas i ett ännu sportigare R-Line-utförande.

I övrigt följer interiören samma uppbyggnad som de modeller jag testade förra året, dvs. Innovision Cockpit som utgörs av två skärmar sammanslagna till en gigantisk skärm som bildar en digital enhet för information, kommunikation, underhållning och drift. Denna digitala enhet är alltid på, är intuitiv att använda och kan anpassas som man själv vill ha den. Via skärmen kan föraren anpassa assistans-, kördynamiks- och komfortsystemen efter eget tycke och smak.

ANNONS

Givetvis kommer det att finnas en mängd assistans-, kördynamik- och komfortsystem. Här ingår bl.a. Night Vision, Traffic Jam and Roadwork Lane Assist (filhållning, acceleration och inbromsning i hastigheter upp till 60 km/h) och Front Cross Traffic Assist som reagerar på korsande trafik framför Touareg.

LED-Matrix ljusen som ger ett makalöst ljus, aktiveras av en kamera i grillen.

LED-Matrix ljusen som ger ett makalöst ljus, aktiveras av en kamera i grillen.

Som tillval finns bl.a. fyrhjulsstyrning som gör den stora bilen lika lättmanövrerad som en småbil, adaptiva krängningshämmare som bidrar till minimal krängning och markant bättre kurvtagningsförmåga vid dynamisk körning, de fantastiska LED matrix-strålkastarna som bländar av och på automatiskt med hjälp av en kamera och en head-up-display med visning av viktiga data direkt på vindrutan.

En konceptbil som snart är produktionsklar ställs ut på bilsalongen i Genève nästa vecka och till Sverige kommer den färdiga bilen i höst. Några priser finns ännu inte tillgängliga men bör hamna klart under Audi SQ7 som började en bit över 900.000 kr för ett par år sedan.


 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS