ANNONS

Volkswagen satsar hårt på miljön

Volkswagen breddar sitt modellutbud med ett antal nya miljövänligare drivsystem. Hit hör 48-volts mildhybrider, nya renare dieselmotorer som också kommer att finnas i hybridversioner, samt ett av världens mest avancerade fordonsgaskoncept.

Strategin inbegriper en palett av avancerade bensin-, diesel- och fordonsgasdrivna motorer, nya hybridsystem och helelektriska drivningar. Med dessa kombinationer kommer Volkswagen bland annat att uppfylla det CO2-snitt på 95 g/km som EU föreskrivit ska gälla för fordonsflottan år 2020.

Nästa Golf lanseras med ny 48-volts mildhybrid och en ny 2,0 TDI-motor blir Volkswagens första diesel med mildhybridsystem. 1,5 TGI Evo med VTG-turbo och Miller-förbränningscykel och som är en biogas driven motor, kompletterar utbudet av miljövänligare motorer.

ANNONS

48-volts mildhybrid

Ett av de viktigaste nya drivsystemen är en 48-volts mildhybrid, något som bl.a. Audi presenterade i senaste generation A6, A7 och A8. Först ut med denna version hos VW blir nästa generation Golf. Med 48-voltstekniken gör Volkswagen hybriddrivning ekonomiskt överkomlig för det stora flertalet. Det här drivsystemet sänker bränsleförbrukningen och utsläppen på ett betydande sätt samtidigt som det erbjuder extra dynamik och komfort med sin elboost-funktion och höga prestanda.

e067dc86-514f-4035-a8f4-6d0d14199ed7 (1)
48-voltsteknik sänker bränsleförbrukningen. Lanseras med nästa generation Golf.

Volkswagen kombinerar förbränningsmotorn med en 48-volts kilremsansluten kombinerad startmotor/generator och ett 48-voltsbatteri. Mildhybriden ökar möjligheterna att frirulla med förbränningsmotorn helt avstängd och på så sätt spara upp till 0,3 liter bränsle per 100 km.

Dieselmotorn är inte död

Med den helt nya dieselmotorn 2,0 TDI (EA288 Evo) visar Volkswagen upp den stora potentialen för framtida dieselmotorer.  För första gången kombinerar Volkswagen koncernens fyrcylindriga TDI-motorer med hybridsystem. 2,0 TDI gör debut med mildhybriddrivning via en 12-volts startmotor/generator. Självklart uppfyller dessa motorer de kommande utsläppskraven för WLTP/RDE. Effekten spänner mellan 136 till 204 hk. Volkswagen satsar hårt på miljön. CO2-utsläppen har reducerats med 10 g/km jämfört med den förra generationen, samtidigt som effekt och vridmoment har höjts med upp till 9%.

Avgasreningskomponenter, som dieselpartikelfilter (DPF) och SCR-katalysatorn (selektiv katalytisk rening) för att minska utsläppen av kväveoxider ”NOx”, har förbättrats både när det gäller sin effektivitet och livslängd. Dessutom har friktions- och värmeförlusterna sänkts, precis som vikten på motorn.

Gas är ett effektivt alternativ

Nya 1,5 TGI Evo är en centralfigur i Volkswagens satsning på gasdrift och börjar tillverkas i slutet av året. Med en beräknad snittförbrukning på 3,5 kg CNG/100 km i nuvarande Golf med DSG-växellåda, kommer den att vara effektiv och billig att köra. Förbrukningen motsvarar en räckvidd på 490 km på CNG. Tack vare den automatiska omkopplingen till bensindrift, förlängs räckvidden med ytterligare 190 km (enligt NEDC-körcykeln). Motorn är inte bara effektiv utan med 130 hk bjuder den också på prestanda och ett högt vridmoment.

8cb88cce-8b02-4af7-affe-613f2769ebcc (1)
Ny högteknologisk gasmotor: 1,5 TGI Evo med VTG-turbo och Miller-förbränningscykel.

Ett paradigmskifte för Volkswagen

” Interaktionen mellan olika energislag – elektricitet, bensin, diesel och fordonsgas – utgör ett paradigmskifte för Volkswagen. För första gången kommer vi nu att kunna erbjuda modeller med konventionell, elektriskt assisterad drivning sida vid sida med modeller som är helt eldrivna, som I.D.-familjen. Produktserierna delas på så sätt upp i två grenar som kompletterar varandra”, säger Frank Welsch, utvecklingschef på Volkswagen och fortsätter:

”Den nya produktstrategin kommer till uttryck för första gången nästa år då helt nya I.D. och nästa generation av Golf presenteras – två kompakta Volkswagen-modeller med två olika tekniska koncept. Med dessa båda produktlinjer tar Volkswagen steget mot att göra elektrifieringen av bilarna tillgänglig för många.”

Redaktörens tankar

Det är tydligt att Volkswagen satsar stora resurser på att tvätta bort den stämpel man fick i samband med ”dieselgate”. Det intressanta är också att man fortsätter att satsa på diesel trots den generella nedgången på marknaden, men faktum är att diesel är fortfarande ett mycket effektivt alternativ som tillsammans med nya tekniska innovationer har en plats även i en överskådlig framtid.

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS