ANNONS
ANNONS

Här är nya BMW 3-serie sedan

PARIS BILSALONG. I går var det världspremiär för den sjunde generationen BMW 3-serie. Modellen som har vuxit både på längden och bredden lanseras först som en sedan-modell på världsmarknaden i mars 2019. Den populära kombin som BMW kallar Touring får vi vänta en aning längre på. 

Lanseringen av den första BMW 3-serien år 1975 innebar även starten på en helt ny typ av bil: den sportiga sedanen. Denna nya bil kom att lägga grunden för den 3-serie som kom att bli BMW:s mest framgångsrika modell till idag. I takt med de sex modellgenerationer som passerat sedan dess har BMW 3-serie befäst positionen som världens bäst säljande premiumbil och förtjänat rollen som pionjär när det kommer till körprestanda och teknisk innovationskraft i mellansegmentet.

Under denna veckas motormässa i Paris (Mondial de l’Automobile) är det alltså världspremiär för den sjunde generationens BMW 3-serie. En version som bygger vidare på den sportiga traditionen i 3-serie men där BMW skruvar upp nivån på design, kördynamik och innovativ utrustning ytterligare några grader. Nya BMW 3-serie kommer att byggas i BMW:s ”hemmafabrik” i München. Under 2019 kommer även en M Performance-version samt en plug-in hybrid i modellserien.

ANNONS
ANNONS

På väg mot automatiserad körning

Nya BMW 3-serie får en noterbar tillökning av förarassistensfunktioner. Dessa inkluderar kollisions- och fotgängarvarning med inbromsningsfunktion som standard. Driving Assistant Professional som tillval, vilket inkluderar aktiv farthållare med Stop & Go-funktion, assistens vid styrning och filbyte samt en mängd varningsfunktioner.

Nya generationen av BMW Head-Up bildskärm som tillval som hjälper föraren genom att projicera förarrelaterad information direkt i förarens synfält på vindrutan. Denna skärmyta har blivit 70 procent större och har förbättrad grafik.

Nya system för parkering och manövrering: parkeringsassistent med automatiserad longitudinell och lateral vägledning vid parkering, backningsassistent, parkeringsavståndskontroll samt bakre kamera.

Uppkopplad: Nytt operativsystem och smarta funktioner

Utökat utbud av digitala tjänster från BMW Connected och BMW ConnectedDrive. Uppdatering av mjukvara sker automatiskt. Tjänster och funktioner inkluderar assistens för att enklare hitta ledig parkering samt BMW Digital Key för att låsa upp och starta bil via smartphone.

Ny kontrollpanel och bildskärm: Standard innebär instrumentbräda med en bildskärm på 5,7 tum och kontrollskärm med 8,8 tum. BMW Live Cockpit Professional som tillval med helt digital 12,3-tum instrumentbräda och 10,25 tum kontrollskärm. Nytt operativsystem (BMW Operating System 7.0) med nya funktioner och förmågor.

Exteriör – nya dimensioner, färger och design

Nytolkningen av den populära sportsedanen bygger på BMW:s nya designspråk med betoning på modern estetik, sportighet och närvaro. De väl tilltagna BMW-njurarna och huvudstrålkastarna är dominerande inslag på bilens front. Nya 3-serie Sedan är 85 mm längre, 16 mm bredare och bara 1 mm högre än sin föregångare. Bilen har även fått en 41 mm längre hjulbas (2,851 mm) och ökad hjulbredd (fram: + 43 mm, bak: 21 mm).

Full-LED-strålkastare är standard, medan LED-strålkastare med utökade funktioner samt Adaptive LED-strålkastare med BMW Laserlight (räckvidd ca 530 meter) finns som tillval.

Vid lansering kommer kunderna kunna välja mellan två icke-metallic exteriörfärger och tio metallic-toner. Detta inkluderar nya Portimao Blue metallic, Vermont Bronze metallic samt Dravit Grey metallic.

Interiör – sportighet och rymlighet

Mer utrymme i de främre sätena, förbättrad sikt bakåt, enklare att beträda baksätet, utökat benutrymme samt utökat bagageutrymme på 480 liter. Känsla av rymlighet och sportighet med ny design på ratt, kontrollpaneler, instrumentbräda, växelspak, nya säten i högkvalitativa material samt koordinerad design på interiörbelysning.

LED-interiörbelysning som standard. Ambient Lighting med Welcome Light Carpet som tillval. Radio Professional med sex högtalare som standard. Harman Kardon surroundsystem med 16 högtalare som tillval. Två USB-portar och Bluetooh-integrering som standard, telefoni med trådlös laddning som tillval.

Modellvarianter tillgängliga för Europa vid lansering:

BMW 330i:

  • Preliminär försäljningsstart: mitten av oktober
  • Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 405 500 SEK
  • Rak 4-cylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
  • Kapacitet: 1,998 cc, effekt: 258 hk vid 5,000 – 6,500 varv
  • Vridmoment: 400 Nm vid 1,550 – 4,400 varv
  • Acceleration: 0 – 100 km/h på 5,8 sekunder
  • Topphastighet: 250 km/h
  • Kombinerad bränsleförbrukning*: 6,1-5,8 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 139 -132 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 320d:

  • Preliminär försäljningsstart: mitten av oktober
  • Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 352 50 SEK
  • Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: åttastegad Steptronic-växellåda)
  • Kapacitet: 1,995 cc, effekt: 190 hk vid 4,000 varv
  • Vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2,500 varv
  • Acceleration: 0 – 100 km/h på 6,8 sekunder
  • Topphastighet: 240 km/h
  • Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,7-4,4 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 122 – 115 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 320d xDrive:

  • Preliminär försäljningsstart: mitten av oktober
  • Rekommenderat cirkapris (inkl moms): 393 500 SEK
  • Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: åttastegad Steptronic-växellåda)
  • Kapacitet: 1,995 cc, effekt: 190 hk vid 4,000 varv
  • Vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2500 varv
  • Acceleration: 0 – 100 km/h på 6,9 sekunder
  • Topphastighet: 233 km/h
  • Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,8-4,5 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 125 – 118 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

Övriga modellvarianter:

BMW 320i:

  • Börjar produceras i mars
  • Rak 4-cylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
  • Kapacitet: 1,998 cc, effekt: 184 hk vid 5,000 – 6,500 varv
  • Vridmoment: 300 Nm vid 1,350 – 4,000 varv
  • Acceleration: 0 – 100 km/h på 7,2 sekunder
  • Topphastighet: 238 km/h
  • Kombinerad bränsleförbrukning*: 6,0-5,7 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 137 – 129 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 318d:

  • Börjar produceras i mars
  • Rak 4-cylindrig dieselmotor, sexstegad manuell växellåda (valbar: åttastegad Steptronic-växellåda)
  • Kapacitet: 1,995 cc, effekt: 150 hk vid 4,000 varv
  • Vridmoment: 320 Nm vid 1,500 – 3,000 varv
  • Acceleration: 0 – 100 km/h på 8,5 sekunder
  • Topphastighet: 226 km/h
  • Kombinerad bränsleförbrukning*: 4,5-4,2 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 120 – 112 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

BMW 330d:

  • Börjar produceras i mars
  • Rak 6-cylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic-växellåda
  • Kapacitet: 2,993 cc, effekt: 265 hk vid 4,000 varv
  • Vridmoment: 580 Nm vid 1,600 – 3,000 varv
  • Acceleration: 0 – 100 km/h på 5,5 sekunder
  • Topphastighet: 250 km/h
  • Kombinerad bränsleförbrukning*: 5,2-4,8 l/100 km, kombinerat CO2-utsläpp*: 136 – 128 g/km, miljöklass: EU6d-TEMP

* Bränsleförbrukning, CO2-utsläpp är fastställda i enlighet med Europaparlamentets förordning (EG) 715/2007 i den senaste tillgängliga versionen. Siffrorna avser ett fordon med tyska fabriksinställningar och uppgiven räckvidd tar i beaktning varierande storlek på hjul/däck och utvald tillvalsutrustning och kan variera beroende på konfigurering.

 

 


 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS