ANNONS
ANNONS

NYHET: Audi Q8 – en coupé Q med mersmak

Q8_01900425_AB31 (1)

Med en coupéliknande SUV-design adderar Audi en SUV som innehåller all den teknik som vi hittar i de senaste Audi-modellerna (A6, A7 och A8) men också nya funktioner från den ursprungliga Audi quattro. 

Hakan_Nilsson_11 (1)
Redan i mars fick jag känna och klämma på Q8. Jag var milt sagt imponerad.

När jag redan i mars fick möjlighet att se den nya toppmodellen i Q-familjen i en undangömd fotostudio i Ingolstadt, slogs jag genast av att den påminde väldigt mycket om en konceptbil jag såg i Madrid 2015. Det är en sportig SUV som inte påminner om någon annan på marknaden. Samtidigt är den fylld med lyxiga attribut som är i klass med Audi A8. Paketeringen är helt enkelt i toppklass och bör tilltala den exklusiva målgruppen som vill kombinera design, prestanda, komfort och framkomlighet.

Q8_01900423_AB31 (1)

ANNONS
ANNONS

Audi Q8 representerar det nya progressiva designspråket som Audi först presenterade i samband med lanseringen av nya A8. Starka konturer och atletiskt snäva ytor ger en känsla av kraft samtidigt som den är sofistikerat elegant. Med designen av den stora åttkantiga grillen (Singelframe) är Audi Q8 det nya ansiktet på Q-familjen. LED-strålkastarnas utformning smälter ihop med grillen och spoilern samt de stora luftintagen adderar till det sportigt aggressiva utseendet.

Q8_01900421_AB31 (1)

Precis som på de senaste Audi-modellerna har man jobbat mycket med bilens linjer där den övre bär tydliga tecken från den ursprungliga Audi quattron. Det ger en visuellt bredare effekt som tillsammans med de ramlösa dörrarna ger Q8 en låg och sportig profil som avslutas med en spoiler ovanför bakrutan. Bakdelens design med en LED-ljusramp som påminner om nya A7 och de stora rektangulära avgasrören på varsin sida om en diffuser, är riktigt läcker.

Q8_01900424_AB31 (1)

Audi Q8-kunder välja mellan två versioner av strålkastare, båda med LED-teknik. Från avstånd ser de tvådelade lamporna väldigt platta ut eftersom endast deras övre del är synlig. De integrerar dagtidsljus och halvljus, bland andra funktioner. Helljuset är placerad i den undre delen och ser visuellt mörkare ut. De valfria LED-strålkastarna består av 24 individuella lysdioder.

Q8_01900422_AB31 (1)

Den digitala ljussignaturen kommer i en tredimensionell design för första gången. Den består av sju korta segment och två längre längst ut på strålkastaren. Den senare ändrar visuellt fokus till utsidan, och markerar bredden på Audi Q8. Baklyktorna använder en likadan tredimensionell design med sina tolv segment – kopplad till en distinkt ljusremsa som simulerar djupet. Snyggt!

Q8_01900429_AB31 (1)

Audi Q8 ser mindre ut än ”systermodellen” Q7 men mäter nästan 4,986 mm på längden vilket är 66 mm kortare än Q7. Med en bredd på 1,995 mm är den 27 mm bredare än Q7. Coupé-designen ger den en lägre höjd som trots 1.705 mm inte påverkar komforten i baksätet nämnvärt. Med en hjulbas på nästan 3 meter, erbjuder Audi Q8 gott om plats för fem personer.

Hakan_Nilsson_15 (1)
Inga problem att hitta en bekväm position även för mina 197 cm.

Audis framsäteskomfort är bland de bästa på marknaden och baksätet är inte heller långt efter. Här sitter två vuxna riktigt skönt även på långresor. Bagageutrymmet rymmer 605 liter som standard, vilket ökar till 1.755 liter med de bakre ryggstöden nedfällda. Två golfbagar kan enkelt få plats på tvären. Som tillval kan man även beställa längdsledes justerbara baksäten vilket bidrar till flexibiliteten.

Q8_01900433_AB31 (1)

Interiören med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov, är desamma som i t.ex. A8. Den övre MMI-touchresponsdisplayen är det centrala inslaget i Audi Q8. När bilen inte är igång så blir den svart och flyter den ihop med övriga panelen. Som standard ingår MMI Navigation, med MMI Navigation plus som tillval. I det senare fallet är flera funktioner dessutom självlärande. Väginformationen uppdateras online via partnerföretaget HERE som analyserar trafiksituationen i hela regionen.

Q8_01900434_AB31 (1)

Med Audi connect erbjuds även s.k. car-to-X-tjänster med trafikskyltsavläsning och varningsinformation. Tack vare s.k. swarm intelligence drar Audi Q8 dessutom nytta av information från andra Audi-bilar med samma funktioner. Eftersom även Q8 har samma fyrhjulsstyrning som A8 och A7, blir den smidigare i stadstrafik och samtidigt stadigare i högre fart på motorväg. Nya Audi Q8 kommer med fyra olika chassivarianter: standarchassi, sportchassi, chassi med dämparreglering samt adaptiv luftfjädring som tillval.

Q8_01900430_AB31 (1)

Den kommer även med samma säkerhets- och assistanssystem som i A8 och A7. I den svenska standardutrustningen ingår bl.a. adaptiv förarassistans med farthållare, filhållare och kökörningsassistent, turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent samt pre sense city autobroms. Vi hittar också en prediktiv effektivitetsassistent som uppmanar till en bränsleeffektiv körstil genom analys av kartdata i förväg. För säkrare stadskörning erbjuds även assistanspaket City med bl.a. den helt nya korsningsassistent som varnar och bromsar för korsande trafik samt cross traffic assist rear som varnar och bromsar när man backar ut från en parkeringsficka.

Vid lanseringen erbjuder Audi samma diesel som i A6, A7 och A8. Det handlar om 3.0 TDI-motorn på 286 hk och 620 Nm i vridmoment med Audis nya mildhybridteknik, en remdriven kombinerad generator/startmotor (BAS) tillsammans med ett litiumjon-batteri som gör att Audi Q8 kan rulla fritt med motorn avstängd i hastigheter från 55 till 160 km/h. Vid inbromsning kan upp till 12 kW återvinnas. Den nya start/stopp-funktionen aktiveras redan vid 22 km/h.

Q8_01900428_AB31 (1)

Vid stillastående startas motorn dessutom prediktivt när bilens sensorer upptäcker att framförvarande bilar börjar rulla. Under verklig körning kan mildhybridtekniken (MHEV) sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,7 liter per 100 kilometer. Eftersom Audi Q8 är konstruerad med Audi Space Frame-konceptet som innehåller många lätta aluminium och varmformade stålkomponenter, väger den 2,145 kg – inklusive MHEV-tekniken med litiumjonbatteri.

Vill man köra terräng med Audi Q8 så är den väl förberedd med den för quattro karaktäristiska mekaniska centraldifferentialen som överför krafterna till framaxeln och bakaxeln i ett förhållande av 40:60 som standard. Vid behov överför den majoriteten till axeln med bättre dragkraft. Fjädringen ger ett viktigt bidrag till den sportiga hanteringen, även i den grundläggande versionen. De fem-länkade främre och bakre fjädringarna är till stor del gjorda av aluminium. Markfrigången är också väl tilltagen med 254 mm. Standardhjulen mäter 19” med en diameter på 20 millimeter (0,8” större än på Q7). Som tillval går det att få hela 22”. Sexkolvbromsar är monterade på framaxeln.

Hakan_Nilsson_12 (1)
Audi Q8 har alla ingredienser att bli en riktig hit! Nu väntar vi bara på en laddhybrid!

Samtidigt som denna artikel publiceras så visas Audi Q8 för första gången för publik i Kina. Till Sverige kommer modellen någon gång under tredje kvartalet och priset är ännu inte fastställt.

 


 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS