ANNONS
ANNONS

Nya BMW X5 – första bilderna!

P90303993_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)

Den fjärde generationen BMW X5 kommer att lanseras först i november, men redan nu har det tyska företaget släppt film, bilder och priser på modellen som BMW inte vill kalla en SUV utan istället Sports Activity Vehicle (SAV) som man också valt att kalla X2 och kommande X4.

P90304000_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)

Oavsett vad man vill kalla modellen så hamnar den ändå i segmentet stora SUV och det kan kanske tyckas vara lite märkligt att visa upp en bil som redan förefaller färdig och sedan vänta fem månader innan lanseringen. Har det kanske att göra med Audis offensiv där den ny läckra Q8 blev offentlig 5 juni? Det är ändå på tiden att BMW:s stora SUV genomgår mer än ytterligare en facelift och den helt nya fjärde generationen BMW X5 ska enligt tillverkaren vara den smartaste BMW:n hittills.

ANNONS
ANNONS

P90304014_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)

Den är baseras på en förlängd version av CLAR-plattformen, som debuterade i 7-serien och som 5-serien och den kommande X7 också utgår från. Den är betydligt större än sin föregångare: Längden är 4,922 mm (36 mm längre), bredden är 2,004 mm (66 mm bredare) och höjden är 1,745 mm (19 mm högre).

P90304007_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)

Hjulbasen har ökat med 42 mm till 2,975 mm vilket ett mer generöst utrymme för såväl passagerare som bagage. Även en tredje sätesrad kommer att bli tillgänglig från december. Lastkapaciteten på 645 liter kan med fällda ryggstöd (40/20/40) ökas till 1860 liter. Exteriören har fått en robust men stilren design som är ny för X-familjen som t.ex. en stor ny njurformad grill, BMW Laserlight med adaptiva LED-strålkastare som ger en räckvidd på upp till 500 meter och 3D-formade bakljus.

P90304034_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)

P90304031_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)

Nya BMW X5 kommer med en helt ny förarmiljö som innebär premiär för det nya kontroll- och displaykonceptet BMW Live Cockpit Professional som är en vidareutveckling av operativsystem iDrive med en helt digital instrumentbräda och 12,3 tum display samt det senaste inom Connectivity. Föraren kan själv anpassa vad som visas på bilens olika skärmar, navigatorn kan integreras i instrumentpanelen och bilen kommer med nytt multimediasystem, bara för att nämna några av nyheterna.

P90304023_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)

Bland de tekniska nyheterna kan också nämnas dubbelaxlad luftdämpning, Active Integral Steering samt ett nytt valbart Off-Road-paket. Nya X5 är första BMW X-modellen med Off-Road-paketet som innefattar bl.a. dubbelaxlad luftfjädring, hasplåtar fram och bak, fyra körlägen och ställbar markfrigång. Växellådan kan ställas in för att ge bästa förutsättningar vid körning på grus, sand, sten eller i snö. Dynamic Damper Control med elektroniskt styrda stötdämpare kommer som standard.

Antalet förarassistanssystem har utökats, där höjdpunkterna är Driving Assistant Professional och Parking Assistant Plus i tillägg till aktiv farthållare med Stop & Go-funktion, körfältsassistans med automatiskt filbyte, köassistans, skydd mot sidokollision och ett ytterligare ett antal varningsfunktioner.

P90303998_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)

Ett nytt tillägg är en nödbromsassistens som stannar bilen säkert vid nödfall och ett steg mot framtidens automatiserade körning är backassistenten. Systemet tar över styrningen av bilen vid backning, vilket fungerar upp till 50 meter. Parkeringsassistenten tar över såväl gas och broms som styrning.

Tre olika motoralternativ kommer att finnas tillgängliga vid lanseringen, en bensinare och två dieslar. De är utrustade med åttastegade Steptronic-automatlådor och BMW:s fina xDrive-fyrhjulsdrift. Samtliga motorer har den allra senaste tekniken för avgasbehandling med partikelfilter eller SCR-katalysator och de uppfyller EU6d-TEMP standard.

X5 xDrive40i är en 3,0 liters rak 6-cylindrig bensinare på 340 hästkrafter och 450 Nm vridmoment. Denna klarar 0-100 km/h på 5,5 sek och toppfarten är 243 km/h. Förbrukningen anges till 8,5 l/100 km och CO2-utsläppet till 193 g/km. Priset börjar på 672 800 kr.

X5 xDrive30d är en 3,0 liters rak 6-cylindrig diesel på 265 hk och 620 Nm vridmoment. Den gör 0-100 km/h på 6,5 sek och toppar 230 km/h. Förbrukningen anges vara 6,0 l/100 km och CO2-utsläppet är 158 g/km. Priset börjar på 659 800 kr.

X5 M50d en M Performance version med en rak 3,0 liters 6-cylindrig diesel på 400 hk och 760 Nm vridmoment som klarar 0-100 km/h på snabba 5,2 sek och har en toppfart på 250 km/h. Snittförbrukningen är 6,8 l/100 km och CO2-utsläppet är 179 g/km. Priset börjar på 894 800 kr.

Liksom sina föregångare kommer nya BMW X5 att byggas på BMW Plant Spartanburg, South Carolina, USA där också kommande X4 och X7 tillverkas.

P90304003_highRes_the-all-new-bmw-x5-0 (1)


 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS