ANNONS
ANNONS

Superskräll: Volvo XC40 är årets bil 2018

För första gången någonsin har en Volvo-bil korats till Årets bil i prestigeladdade Car of the Year. (Foto: TT)

Svenska motorjournalister tagna på sängen när Volvo för första gången vinner bilvärldens kanske tyngsta utmärkelse. ”Jag är extremt stolt”, säger svenske Volvo Cars-vd:n Håkan Samuelsson från bilsalongen i Genéve.

Som Dagens PS tidigare har rapporterat var förväntningarna skyhöga när Volvo i höstas lanserade sin första nya modell sedan 2008 – Volvo XC40. Någon månad senare knep premiummodellen en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year och nu står det klart – den kompakta suven är Årets bil 2018.

Utmärkelsen kallas för en ”skräll” och tar svenska motorexperter på sängen. Di:s Håkan Matson, som är en av tre svenska journalister i den 60 personer starka juryn, rankade förvisso Volvo XC40 högst men placerade samtidigt BMW 5-serien strax bakom. Vi Bilägares Tommy Wahlström och Expressens Jan-Erik Berggren – vilka också sitter med i juryn – röstade i stället på Audis tekniktunga A8.

ANNONS
ANNONS

Och lika chockad var nog svenske vd:n Håkan Samuelsson som trampade nervöst på scenen när vinnaren skulle presenteras på Genévesalongen på måndagen, skriver SvD Näringsliv.

”Jag är extremt stolt”, skrev Volvo Cars-vd:n på Twitter efter beskedet.

Att Volvo XC40, som belönades med 325 poäng av europas motorjournalistkår, får priset tror han kommer att ge den Geely-ägda biltillverkaren rejäl draghjälp.

”Vi har rullat ut nya bilar de senaste fyra-fem åren och fått utmärkelser i Nordamerika för XC60 och XC90, och nu alltså i Europa med XC40. Det är jätteviktigt att alla som jobbat med det här känner att arbetet uppskattas. Jag vet att de är lika stolta som jag är idag”, säger Håkan Samuelsson.

När Dagens PS förra veckan ”avslöjade” hur flera av Europas tyngsta motorsajter betygsatt de sju finalisterna i Årets bil 2018 var det BMW 5-Serie som tog hem en jordskredsseger med nära 100 poäng mer än tvåan, i vår sammanställning. Men när juryn nu presterat det faktiska resultatet står det klart det i stället blir Volvo XC40 som krossar allt motstånd (se hela topplistan i slutet av den här artikeln).

Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
Volvo XC40 är biltillverkarens första nya modell sedan 2008. (Foto: Volvo)

Volvo XC40 har inför utmärkelsen i Genéve hyllats gånggång i svensk press. Som vi också skrev i höstas hängde motorjournalisterna på låset inför ”svenska” biltillverkarens stora släpp av då helt nya XC40. Suven är tillverkarens första nylansering sedan XC60:s intåg 2008. (Se alla bilder i galleriet i slutet av artikeln.)

”För oss är det en helt ny bil i ett helt nytt segment, med helt nya kunder och en helt ny väg till marknaden”, säger Jonas Engström, affärsansvarig för 40-serien, till Dagens Industris motorexpert Håkan Matson som fick en förhandstitt.

Bilvärldens svar på mobilabonnemanget

Enligt Volvo själva ska den nya suven – som baseras på den nya bottenplattan CMA (Compact Modular Architecture) – bli bilvärldens svar på mobilabonnemanget. Även om bilen också säljs och leasas på ett traditionellt sätt sjösätts även det nya upplägget kallat ”Care by Volvo”.

Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
I ”Care by Volvo” ska allt bland annat leasing, försäkring, service, reparationer, däck, olika extratjänster (Foto: Volvo)

Håkan Matson förklarar:

”Allt ska ingå: leasing, försäkring, service, reparationer, däck, olika extratjänster, som leverans till bilen eller att den hämtas och tvättas eller tankas. Abonnemanget ska löpa på 24 månader”, skrev Matson och berättade att kunden för detta betalar en fast summa.

Helelektrisk först 2019

Volvo XC40 lanseras till en början med en dieselmotor på 190 hästkrafter och en bensinmotor på 250 hk – båda med fyra cylindrar, fyrhjulsdrift och automatisk växellåda. I år släpps en svagare trecylindrig 1,5-litersmotor med framhjulsdrift och manuell växellåda och ännu senare en laddhybrid. En helt eldriven version kommer först 2019, uppger Di.

Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
Den nya suven har utrustats med ett system så den kan väja för mötande bilar automatiskt. (Foto: Volvo)

Bilen har, enligt Håkan Matson, flera likheter med de tidigare modellerna XC60 och XC90, både när det gäller utrustning, säkerhet och komfort. Dock har nya XC40 helt nya funktioner där bilen väjer för mötande bilar (i max 60 km/t) samt en teknik för att varna för korsande bilar.

Kan bli mest sålda bilen

Både Dagens Industris Håkan MAtson och Svenska Dagbladets motorexpert Jonas Fröberg spådde i höstas att Volvo XC40 kan bli Sveriges mest sålda bil.Om det blir verklighet återstår att se – instegpriset ligger på 296.000 kronor.

Årets bil 2018:

1. Volvo XC40 – 325 poäng
2. Seat Ibiza – 242 poäng
3. BMW 5-serie – 226 poäng
4. Kia Stinger – 204 poäng
5. Citroën C3 Aircross – 171 poäng
6. Audi A8 – 169 poäng
7. Alfa Stelvio – 163 poäng

(Källa: Di.se / Car of the Year)

Volvo XC40 fick 846 poäng i PS Bäst i alla tester.

PS BÄST I ALLA TESTER. Dagens PS har tagit tempen på Europas motorjournalister för att avslöja favoriten inför Årets bil 2018 – eller Car of the Year – under bilmässan i Genéve nästa vecka.
PS BÄST I ALLA TESTER. Dagens PS har tagit tempen på Europas motorjournalister för att avslöja favoriten inför Årets bil 2018 – eller Car of the Year – under bilmässan i Genéve nästa vecka.

FAKTA: Volvo XC40

T5 AWD D4 AWD
Motortyp: 2,0 liter 4-cyl turboladdad bensinmotor 2,0 liter 4-cyl direktinspurtad turbodiesel
Växellåda: Åttastegad Geartronic Åttastegad Geartronic
Max. uteffekt, kW (hk) vid varv/min: 182 (247) 5500 140 (190) 4000
Max.vridmoment, Nm vid varv/min: 350/1800-4800 400/1750-2500
Acceleration, 0-100km/h i sek, aut: 6,5 7,9
Topphastighet, km/h, aut: 230 210
Bränsletank, liter: 54 54
Miljöklassificering: Euro 6d-TEMP Euro 6d-TEMP
Däckklass: B B
Bränsleförbrukning, liter/100 km, blandad kärning, aut: 7,1 5
CO2 g/km, aut: 166 133
Längd 4 425 mm 4 425 mm
Bredd 1 863 mm 1 863 mm
Höjd 1 652 mm 1 652 mm
Max släpvagnsvikt 2 100 kg 2 100 kg
Lastvolym 460 liter 460 liter

BILDGALLERI: Volvo XC40

Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
Volvo XC40 har ett instegspris på 296.000 kronor. (Foto: Volvo)
Man kan också abonnera via "Care by Volvo" från 5.799 kr i månaden. (Foto: Volvo)
Man kan också abonnera via ”Care by Volvo” från 5.799 kr i månaden. (Foto: Volvo)
Bilen är 1.652 mm hög, 1.863 mm bred och 4.425 mm lång. (Foto: Volvo)
Bilen är 1.652 mm hög, 1.863 mm bred och 4.425 mm lång. (Foto: Volvo)
Maximal släpvagnsvikt är 2.100 kg medan lastutrymmet ligger på 460 liter.(Foto: Volvo)
Maximal släpvagnsvikt är 2.100 kg medan lastutrymmet ligger på 460 liter.(Foto: Volvo)
Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
(Foto: Volvo)
Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
(Foto: Volvo)
Bilen gör 0-100 km/t på 6,5 sekunder och har en toppfart på 230 km/t. (Foto: Volvo)
Bilen gör 0-100 km/t på 6,5 sekunder och har en toppfart på 230 km/t. (Foto: Volvo)
Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
(Foto: Volvo)
Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
(Foto: Volvo)
Förväntningarna var skyhöga när Volvo lanserade sin första nya modell sedan 2008 i höstas. Sedan dess har premiummodellen knipit en av finalplatserna i prestigefyllda Car of the Year. (Foto: Volvo)
(Foto: Volvo)

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS