ANNONS
ANNONS

Bilkungen: ”Många vill vara med och leka”

Christian von Koenigsegg konstaterar att många vill vara med att betala för den exklusiva sportbilstillverkarens "äventyr genom att köpa bilar". (Foto: TT)

Christian von Koenigsegg intervjuas på bilmässan i Genève. Hans bolag firar 25 år nästa år och succén är ett faktum – trots att Christian von Koenigsegg inte hade någon erfarenhet alls av bilbranschen när han startade upp sin exklusiva sportbilstillverkning i Skåne.

”Just nu är det väldigt lätt att hitta drivkraft för det är många som vill vara med och leka. Då menar jag också alla som vill vara med att finansiera vårt äventyr genom att köpa bilar” säger Christian von Koenigsegg, som intervjuas av TT på plats i Genève.

Så ser den ut, Koeningsegg Regera, med en prislapp på 20 miljoner kronor. Bilden är tagen på bilmässan i Genève. (Foto: TT)
Så ser den ut, Koeningsegg Regera, med en prislapp på 20 miljoner kronor. Bilden är tagen på bilmässan i Genève. (Foto: TT)

Till skillnad mot andra chefer i bilbranschen behöver han inte lägga så mycket energi på frågor om diesel och bristen på elbilar.

ANNONS
ANNONS

Hans ”problem” – om det nu är ett problem – är Koenigsegg-bilarna ”säljer lite för bra”, enligt nyhetsbyrån, som konstaterar att konkurrensen från i första hand VW-äga Bugatti dock är stentuff.

Den senaste modellen från Koenigsegg, Regera, som tillverkas i 80 exemplar, har redan sålt slut; betalningen är också avklarad trots en prislapp på motsvarande 20 miljoner kronor, framgår det.

Christian von Koenigsegg funderar nu, i sitt huvud, på en uppföljare till Regera (bilden), som tillverkats i 80 exemplar och redan är slutsåld - trots prislappen på motsvarande 20 miljoner kronor alltså. (Foto: TT)
Christian von Koenigsegg funderar nu, i sitt huvud, på en uppföljare till Regera (bilden), som tillverkats i 80 exemplar och redan är slutsåld – trots prislappen på motsvarande 20 miljoner kronor alltså. (Foto: TT)

Christian von Koenigsegg skissar nu i sitt huvud på en efterträdare till Regera.

”Vi måste ta det fungerande konceptet och lyfta det till en ny nivå. Det kan handla om nya bränsleceller eller kanske nya elmotorer”, säger han till TT – han säger också att snabba bilar kan göras rena men att ett problem är de tunga batterierna.

”Titta på Teslas nya roadster där det talas om en vikt på två ton. Vi kan säkert också komma att göra en ren elbil, men den får inte väga två ton. Det känns inte sportigt”, deklarerar Christian von Koenigsegg för TT, som tycker att han påminner om Teslachefen Elon Musk med sin energi och inblandning i produktionen; dessutom äger Christian von Koenigsegg en Tesla själv.

Han tror, säger han, att antingen ”erövrar Tesla världen eller också går det åt skogen”, och det lutar enligt honom åt det första.

Christian von Koenigsegg är alltid poppis på bilsalongen i Genéve - många vill ha ett snack med den framgångsrike lyxsportbilstillverkaren från Skåne. Bilden är från bilsalongen i Genéve 2015. (Foto: TT)
Christian von Koenigsegg är alltid poppis på bilsalongen i Genève – många vill ha ett snack med den framgångsrike lyxsportbilstillverkaren från Skåne. Bilden är från bilsalongen i Genève 2015. (Foto: TT)

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS