ANNONS
ANNONS

Porsche Cayenne – ”bekväm långfärdsbil”

Så ser den ut. Porsches nya Cayenne, som beskrivs som en sportig och bekväm terrängbil. (Foto: TT)

Så lyder DN:s omdöme om den nya, tredje generationen av Porsches sportiga terrängbil.

Cayenne har blivit något länge, drygt sex centimeter, framgår det. Men det har inte påverkat axelavståndet, den nya bilen ser dock ”både bredare och kaxigare ut än föregångaren”, enligt Dagens Nyheters Jacques Wallner.

Porsche Cayenne, tredje generation, har ett utgångspris på 925.000 kronor. (Foto: TT)
Porsche Cayenne, tredje generation, har ett utgångspris på 925.000 kronor. (Foto: TT)

Under huven ruvar en V6:a med 440 hk, om det rör sig om provbilen som DN testat, som har ett S i namnet. En vanlig Cayenne har 100 hästkrafter mindre, det vill säga 340 hk.

ANNONS
ANNONS

Fast det finns även en turboversion med en V8:a, och då rör det sig om betydligt mer muller, 550 hk.

Bilen som sådan har förstås en hel del teknik, och den är sportig och uppges ha goda köregenskaper.

”På slingriga vägar, som sommartid uppskattas av motorcyklister, är det kul att köra Cayenne S. Den har ett stabilt och förutsägbart uppträdande. Det finns inget av svunna tiders terrängbilars gungeligung i Cayennen”, konstaterar Jacques Wallner, som även slår fast att bilen han rattat är ”pigg” – trots sina 2,2 ton i vikt.

Enligt DN:s Jacques Wallner är Porsches nya Cayenne "pigg" trots sin vikt på 2,2 ton. (Foto: TT)
Enligt DN:s Jacques Wallner är Porsches nya Cayenne ”pigg” trots sin vikt på 2,2 ton. (Foto: TT)

”Porsche Cayenne är också en tyst, rymlig och bekväm bil. Den kan ta sig an bra med bagage också. Baksätets ryggstöd är delbart/fällbart 40-20-40 som ger en god flexibilitet. Dragförmågan hos Cayenne är hela 3.500 kilo. Rena pickupprestandan! MEN. För att kunna hänga på exempelvis en stor tung husvagn krävs körkort för tunga släp (E-behörighet). Med endast B-körkort får man bara hänga på ett lätt släp om 750 kilo”, heter det vidare i artikeln.

Ett starkt plus får bilen för sin säkerhet; den fick enligt DN toppbetyget fem stjärnor i Euro-Ncaps krock- och säkerhetstest förra året.

Priset ligger på 925.000 kronor (den vanliga modellen – ej den som DN provkört).

Läs mer om bilen här.

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS