ANNONS
ANNONS

Vräkig Audi med framtidens teknik

Audi A8 får 867 poäng i PS Bäst i alla tester. (Foto: Audi)

“Ett lyxskepp kommer lastat”, skriver prylsajten M3:s reporter som provkört Audin, som alltså är en av finalisterna till Årets bil.

Superlativen haglar över den extravaganta bilen – för det här är en lyxig bil, inget snack om saken.

Grundpriset för en Audi A8 ligger på 943.000 kronor, enligt M3, men den modell som tidningens motorjournalist testat kostar betydligt mer än så, 1.363.100 kronor, snudd på en och halv miljon kronor.

ANNONS
ANNONS

Strålkastarna i en egen division

Men då har bilen också nästan all tänkbar utrustning.

“Det kostar onekligen att ligga på topp”, konstaterar M3:s testredaktör Andreas Bergsman, som ville ta reda på vad bilen uppfyller, “förutom stjärnglans och status”.

Teknikfreak hoppar högt över Audis lyxiga A8 - bilen lämnar inget åt slumpen utan är redan utrustad med nästa generations teknik. (Foto: Audi)
Teknikfreak hoppar högt över Audis lyxiga A8 – bilen lämnar inget åt slumpen utan är redan utrustad med nästa generations teknik. (Foto: Audi)

Strålkastarna i fram är nya Matrix-LED verson 2.0, som går att beställa med laser-helljus. De här framljusen är enligt skribenten de “bästa som finns på marknaden”, halv och helljuset beskrivs som dynamiskt och gör det enklare att ratta bilen även i mörker. Audi A8:s framljus får högre applåder än andra biltillverkares – prestandan spöar konkurrenterna med hästlängder, om vi får tro M3, som även pplåderar bakljusen med svepande ljusflöden som “läckra att beskåda”.

Interiören, med en digital instrumentpanel, bör vara bekant för de flesta Audi-entusiaster, Virtuell Cockpit som den kallas. Allt som du behöver för att navigera bilen rätt är strategiskt placerat, framgår det, och när det gäller bilens utrymmen i kupén beskrivs dessa som “väl tilltagna” med en rad inställningar för stolarna och gott om benplats både fram och bak. Här finns också hypermodern teknik, bland annat två pekskärmar, som ger passagerarna även i baksätet reseinformation, eller massage om så önskas, liksom musik- och tv-underhållning. Allt går att beställa som tillval för denna Audi i premiumsegmentet.

Pekskärmar i kupén

“I varje liten detalj – oavsett om det är sömmarna i lädret, känslan i reglagen, det anpassningsbara komfortljuset eller stängning av dörrarna – är lyxkänslan påtaglig”, konstaterar Andreas Bergsman i artikeln och fortsätter:

“Helt nytt är Audis MMI. Borta är i stort sett alla fysiska knappar och reglage – ett gränssnitt Audi behärskat mästerligt – men nya funktioner kräver ett mer flexibelt system. A8 är först ut, och räkna med att kommande modeller får liknande utseende och uppbyggnad. Nu är det pekskärm som gäller fullt ut och mittkonsolen består numera av två feta skärmar (10,1 respektive 8,6 tum).”

"Nu är det pekskärm som gäller fullt ut och mittkonsolen består numera av två feta skärmar", skriver M3:s testredaktör. (Foto: Audi)
“Nu är det pekskärm som gäller fullt ut och mittkonsolen består numera av två feta skärmar”, skriver M3:s testredaktör. (Foto: Audi)

Delar av tekniken i Audin går förstås att styra via en app, även om den saknar stöd för styrning av en smartklocka, vilket BMW:s app har.

Audi A8 har flera avancerade assistenssystem, som hjälper föraren att ha koll på omgivningen, en radar läser av avståndet till andra fordon, en ny variant av döda vinkeln-varnare – andra biltillverkare har kameror som sköter detta; det här är den nya generationens teknik, enligt M3, som radar upp det ena efter det andra exemplet på morgondagens teknik, som Audis lyxbil är utrustad med, inte minst när det gäller att på ett betryggande sätt – med anpassad hastighet – framföra bilen vid på- och avfarter, i kurvor, korsningar och rondeller.

“Ett suveränt system som vi gillar skarpt!” är betyget.

Parkera bilen lekande lätt

Fyra kameror med vinkelobjektiv hjälper dig också att parkera bilen och manövrera den i trånga passager, så vida du gör det tillvalet.

“Detta är bara ett axplock av hjälpmedel och säkerhetsfunktioner som Audi A8 försetts med, men den kanske intressantaste nyheten är ändå att bilen är först att som serieproducerad modell vara Level 3-klassad på skalan i fem steg för självkörande bilar. Det här innebär att bilen kan köra och agera på egen hand på större vägar och i upp till 60 km/h”, förklarar Andreas Bergsman och berättar att treliters dieselmotorn går tyst – trots att den han testat har 285 hästkrafter. Bilen, som i artikeln får heta mildhybrid, har dessutom relativt låg bränsleförbrukning.

Andreas Bergsman på M3 beskriver körupplevelsen med premium-Audin som häftig. (Foto: Audi)
Andreas Bergsman på M3 beskriver körupplevelsen med premium-Audin som häftig. (Foto: Audi)

I korthet beskrivs körupplevelsen som häftig med säkerhetslösningarna och den nya tekniken i fokus, komforten är “i världsklass”, enligt M3:s Andreas Bergsman, som däremot ger minus på att bilens ljudanläggning är så dyr.

Totalbetyget för Audi A8 från M3 blir ändå höga 8 av 10.

Vi Bilägare i eufori


Tidningen Vi Bilägare – som också provkört Audis värsting
– är så nära eufori det går att komma efter upplevelsen. Motorn i denna testbil är en bensindriven turbo V6 och har mer hästkrafter och vridkraft än M3:s testbil.

“Nya Audi A8 kan vara det mest avancerade som rullar på fyra hjul. Den självkörande tekniken är så långt gången att den ännu inte är laglig. Priserna börjar strax under miljonen – men vilken bil sedan!” utbrister skribenten Fredrik Diits Vikström, som slår fast att det mest spektakulära med bilen är att den kan köra själv – även om den funktionen inte är laglig än.

"Nya Audi A8 kan vara det mest avancerade som rullar på fyra hjul. Den självkörande tekniken är så långt gången att den ännu inte är laglig", skriver Vi Bilägares motorjournalist Fredrik Diits Vikström lyriskt. (Foto: Audi)
“Nya Audi A8 kan vara det mest avancerade som rullar på fyra hjul. Den självkörande tekniken är så långt gången att den ännu inte är laglig”, skriver Vi Bilägares motorjournalist Fredrik Diits Vikström lyriskt. (Foto: Audi)

“Körmässigt går A8 som en dröm”, fortsätter Vi Bilägares motorjournalist, som undrar om lyxbilens två pekskärmar i kupén verkligen är lättare att använda än knappar – han är inte helt övertygad om den saken.

Sensationellt tystgående bil

Dock slår Fredrik Diits Vikström fast, trots att bilen är cirka  fem meter lång och två ton tung, att Audi A8 är både “lätthanterlig och välbalanserad”; den går öronbedövande tyst och stänger ute som gott som allt trafikbrus.

“Jag har då aldrig åkt i en tystare bil”.

Det enda som Vi Bilägares expert har att klaga på är de dyra tillvalen till bilen, annars lyder det sammantagna omdömet sensationellt på alla fronter.

Audi A8 får 867 poäng i PS Bäst i alla tester.

arets-bil-2018-test-poang-lista-bast-i-alla-tester

FAKTA: Audi A8 50 TDI quattro (M3:s testbil):

Pris från: 943 300 kronor.
Pris testbil: 1 363 100kronor.
Motor: 3,0 liter V6 dieselmotor.
Effekt: 286 hk vid 3 700 – 4 000 r/min.
Vridmoment: 600 Nm vid 1250 – 3 250 r/min.
Prestanda: 0–100 km/h, 5,9.
Toppfart 250 km/h.
Förbrukning (enl. tillverkaren), blandad körning: 5,8–5,6l/100 km.
Förbrukning (enl. våra mätningar), blandad körning: 7.0l/100 km.
CO2-utsläpp: 152–145 CO2 (g/km vid blandad körning).

BILDGALLERI: Audi A8

 

Lyxiga Audi A8:an imponerar på motorjournalisterna på i stort sett alla fronter - inte minst när det gäller körglädjen. (Foto: Audi)
Lyxiga Audi A8:an imponerar på motorjournalisterna på i stort sett alla fronter – inte minst när det gäller körglädjen. (Foto: Audi)
Smakar det så kostar det. Audi A8 har ett pris, utan extrautrustning och tillval, som startar på närmare en miljon kronor. (Foto: Audi A8)
Smakar det så kostar det. Audi A8 har ett pris, utan extrautrustning och tillval, som startar på närmare en miljon kronor. (Foto: Audi A8)
Audi A8 scannad ur ett ovanifrånperspektiv. (Foto: Audi)
Audi A8 scannad ur ett ovanifrånperspektiv. (Foto: Audi)
Efter testerna av Audi A8 är klagomålen från motorjournalisterna nästan obefintliga. Vi Bilägare har synpunkter på att tillvalen är dyra och M3:s minus är mer specifik och sätter minus på att bilens ljudanläggning har för hög prislapp. (Foto: Audi)
Efter testerna av Audi A8 är klagomålen från motorjournalisterna nästan obefintliga. Vi Bilägare har synpunkter på att tillvalen är dyra och M3:s minus är mer specifik och sätter minus på att bilens ljudanläggning har för hög prislapp. (Foto: Audi)
Biltillverkaren prutar inte på avancerad teknik. Radarsystem - inte kameror - hjälper exempelvis föraren att köra den exklusiva Audin tryggt och säkert. (Foto: Audi)
Biltillverkaren prutar inte på avancerad teknik. Radarsystem – inte kameror – hjälper exempelvis föraren att köra den exklusiva Audin tryggt och säkert. (Foto: Audi)

LÄS ÄVEN:

Färgen lyfter sportig Audi [Dagens PS] >

Så bra är Audis nya A5 Coupé [Dagens PS] >

Audi och Porsche släppte just två “Tesla-dödare” [Dagens PS] >

ANNONS
In this article

ANNONS

ANNONS