Dagens PS

Käftsmäll mot Blocket – nu hoppar jättarna av

(Foto: TT)
(Foto: TT)
John Uggla
John Uggla
Uppdaterad: 04 apr. 2018Publicerad: 04 apr. 2018

Kriget om kunderna trappas upp. “Håller mediejätten på att förlora greppet”, har sajten Breakit tidigare undrat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Dagens PS rapporterade om i februari i år har mediegiganten Schibsted fått rejäl konkurrens från bilbranchens nya, egna plattform för försäljning av bilar – Wayke. Precis som Blocket krigat om bostadsannonser med fastighetsmäklarnas eget Hemnet är nu samma sak på väg att hända på bilsidan, konstaterade sajten Breakit då och undrade om mediejätten nu håller på “att förlora greppet om bilbranschen också”.

Breakit rapporterade i februari uppgifter om att bilhandlarjätten Bilia samt uppstickaren Upplands Motor var på väg att lämna Blocket till förmån för Wayke. Och nu står det klart att flytten blir av, uppger Dagens Nyheter. DN kan också berätta att en annan jätte i branschen – Din Bil med märkena Volkswagen, Skoda, Audi, Seat och Porsche – också hoppar av Schibsteds plattform.

“Schibstedt har så länge varit så dominerande. Vi upplevde att vi hade svårt att få gehör för våra önskemål, så vi går nu successivt helt över till Wayke”, förklarar Ami Kivi, kommunikationsstrateg på Bilia AB.

På Wayke, som lanserades i höstas, har man precis öppnat upp den försäljningen av begagnade bilar mellan privatpersoner där sajten gör egna bakgrundskoll där alla fordon kontrolleras så att de inte är stulna eller på något sätt manipulerade. Plattformen erbjuder även ett helhetsperspektiv när det gäller bilköp med service, försäkringar, finansiering, tillbehör och andra kringtjänster, berättar vd Martin Fransson för DN.

För Schibsted är Blocket ”en riktig kassako”, konstaterar Breakit och förklarar att Blocket omsatte 912 miljoner kronor 2016 och gjorde en vinst på 337 miljoner kronor, inklusive utlämnat koncernbidrag.

”Vi har full förståelse för att man som kund vill prova olika kanaler. Det är tråkigt i varje enskilt fall som en kund väljer att inte synas på Blocket, vår ambition är att vara Sveriges marknadsplats för alla som vill köpa och sälja bil. Det har ju naturligtvis skett tidigare att kunder provat andra kanaler och många har valt att komma tillbaka vilket vi ser som ett gott betyg och tydligt tecken på att vi levererar en konkurrenskraftig och effektiv tjänst”, sa Blockets vd Jan Prokopec i en skriftlig kommentar till Dagens PS i februari.

KÄLLA: Flera bilhandlare lämnar Blocket  >

LÄS ÄVEN: Bilkrig hotar Blocket – jätte går till konkurrent  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS