Dagens PS

Kia ProCeed - design som lockar

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 20 nov. 2022Publicerad: 19 sep. 2018

Fjolårets trea i registreringsstatistiken Kia, överraskar med en familjebil som sticker ut från mängden. ProCeed kombinerar en sportig och elegant design med drag från en mycket dyrare tysk bil och kombibilens praktiska utrymmen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

20180913_134000 (1)På bilsalongen i Frankfurt 2017 visade Kia upp ProCeed Concept som verkligen drog blickarna till sig. Faktum är att jag och många av mina kollegor såg den som en höjdpunkt i det stora ”bruset” av nyheter. Det var grundkonceptet till den ProCeed som jag fick nöjet att se i Barcelona före helgen. Som vanligt skiljer sig den färdiga produkten en hel del från konceptbilen men resultatet var ändå riktigt lyckat.

kia_pressrelease_2018_PRESS_1400x800_proceed_3-4rear_bg (1)Nya Kia ProCeed är designad och producerad i Europa och det är kanske tack vare det designen är riktigt tilltalande med designelement som påminner starkt om Porsche Panamera Sport Turismo. Ingen dålig förebild! Karossmodellen kallas för ”shooting brake” och det var Mercedes som var först ut med den sportiga kombidesignen.

kia_pressrelease_2018_PRESS_1400x800_proceed_front_bg (1)Kia ProCeed är den tredje karossvarianten av helt nya Ceed-generationen, där en femdörrars halvkombi redan lanserats och kombimodellen Sportswagon får Sverigepremiär under hösten. Med sin ”shooting brake”-kaross skapar ProCeed ett eget unikt segment bland volymmärkena i mellanklassen. Designen för tankarna till en coupé snarare än en traditionell familjekombi. Bakrutan lutar mer horisontellt, 64,2° att jämföra med Sportswagon 50,9° respektive 52,4° för 5-dörrarsmodellen.

Utrymmena är i paritet med storleksklassens rymligaste bilar. Bagageutrymmet är lätt åtkomligt via en låg lasttröskel och rymmer hela 594 liter, att jämföra med Sportswagon på 625 liter. Baksätets ryggstöd är praktiskt fällbart i fördelningen 40/20/40.

20180913_132755 (1)Bilen är 4 605 millimeter lång, 1 800 mm bred och 1 422 mm hög. Taksänkningen gör ProCeed 43 mm lägre jämfört med kombin samtidigt som markfrigången sänkts med 5 mm till 135 mm. Konstruerad på samma plattform (K2) är axelavståndet intakt, 2 650 mm.

kia_pressrelease_2018_PRESS_1400x800_proceed_side_bg (1)Det främre överhänget är något förlängt och fronten har fått en egen design med stötfångare som för tankarna till sportsedanen Kia Stinger. Profilen är låg och den sluttande taklinjen accentueras ytterligare av den karaktäristiska bakåtvända ”hajfenan” i fönsterlinjen, en detalj hämtad från konceptbilen Proceed Concept .

20180913_132849 (1)Designen baktill är vad som differentierar ProCeed mest från övriga Ceed-familjen med sin låga rundade form och bredare stötfångare, tillsammans med LED-bakljusen som sveper över hela bakluckan likt Porsche Panamera Sport Turismo samt de dubbla avgasrören.

kia_pressrelease_2018_PRESS_1400x800_proceed_interior_bg (1)Interiören är i stort hämtad från Ceed 5d och Sportswagon med några undantag som förstärker bilens sportiga framtoning. Innertaket är svart i stället för grått och dörrarna har fått metallinlägg, och den sportiga ratten är D-formad i underkant.

ANNONS

Vid lanseringen i Sverige erbjuds två bensinmotoralternativ och utrustningsnivåer:

ProCeed GT Line 1,4T-GDi på 140 hästkrafter och 242 Nm maximalt vridmoment tillgängligt mellan 1 500 – 3 200 varv/min.

ProCeed GT 1,6T-GDi på 204 hästkrafter och ett vridmoment på 265 Nm. Båda motorerna är länkade till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

Kias senaste infotainment– och säkerhetssystem är standard i båda modellerna; bland annat Apple CarPlay™ och förberedelse för Android Auto™, adaptiv farthållare med kökörningsfunktion och start/stopp-system, trötthetsvarnare och autobroms med skydd för fotgängare och cyklister.

Kia ProCeed lanseras i Sverige under första kvartalet 2019. Priserna är ännu inte fastställda.

 


 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS