ANNONS
ANNONS

Skoda Vision X har ”intressant teknik”

Skoda Vision X har tre drivsätt: bensin, el och gas. (Foto: Skoda)

Bilen har en drivlina som går på el, bensin och gas, konstaterar Teknikens Värld som rapporterar från bilsalongen i Genève.

Äntligen, skriver tidningen, har skynket fallit för tjeckiska Skodas konceptbil Vision X, som alltså kombinerar tre drivsätt: el, bensin och gas.

Vision X är enligt Teknikens Värld ”en crossover-suv storleken mindre än Karoq och därmed två storlekar mindre än Kodiaq”.

ANNONS
ANNONS
Tjeckiska Skoda Vision X är en lillebror till Karoq och Kodiaq, konstaterar Teknikens Värld. (Foto: Skoda)
Tjeckiska Skoda Vision X är en lillebror till Karoq och Kodiaq, konstaterar Teknikens Värld. (Foto: Skoda)

Det här är alltså en lillebror till Karoq och Kodiaq. Interiören beskrivs också som minimalistisk, där skärmarna på känt Skodamanér är integrerade med instrumentbrädan.

”Bensin/gas-motorn pressar ur sig 130 hästkrafter och 200 newtonmeter. Inte mycket men drivlinan är ännu inte komplett, så som vi har beskrivit den. Vision X har nämligen också två elmotorer där den ena är en remdriven start- och hjälpmotor som är placerad tillsammans med 1,5-litersmotorn medan den andra, en större elmotor, sitter i ‘bakaxelklumpen'”, förklarar Teknikens Värld.

Något fartvidunder är inte bilen, 0-100 km/h tar hela 9,3 sekunder och toppfarten är 200 km/h. (Foto: Skoda)
Något fartvidunder är inte bilen, 0-100 km/h tar hela 9,3 sekunder och toppfarten är 200 km/h. (Foto: Skoda)

Beroende på underlag kan Skoda Vision X antingen vara framhjulsdriven, bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven.

Något fartvidunder är inte bilen, 0-100 km/h tar hela 9,3 sekunder och toppfarten när du trycker gasen i botten är blygsamma 200 km/h.

”Räckvidden anges till 65 mil och det är inte elmotorernas förtjänst, även om de på egen hand kan sätta fräs på bilen i upp till två kilometer. Det är gastankarnas och den lilla bensintankens förtjänst att räckvidden håller sig uppe på nämnda nivå. Utöver räckvidden nämns även nivån på koldioxidutsläppet – 89 gram per kilometer”, berättar Teknikens Värld.

Här faller täcket på Skoda Vision X på bilsalongen i Genève. (Foto: Skoda)
Här faller täcket på Skoda Vision X på bilsalongen i Genève. (Foto: Skoda)
Skoda bilars vd Bernhard Maier presenterar hybriden. (Foto: Skoda)
Skoda bilars vd Bernhard Maier presenterar hybriden. (Foto: Skoda)
Interiören i Skoda Vision X beskrivs som minimalistisk. Skärmarna är integrerade med instrumentbrädan. (Foto: Skoda)
Interiören i Skoda Vision X beskrivs som minimalistisk. Skärmarna är integrerade med instrumentbrädan. (Foto: Skoda)

ANNONS
I denna artikel

ANNONS

ANNONS