Dagens PS

Jättar genomför autonoma tester

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 23 juli 2018

Utvecklingen mot självkörande bilar går snabbare för varje dag. Nu tillkännager de två tyska storföretagen Bosch och Daimler (som står bakom Mercedes-Benz) att man kommer att ha helt självkörande bilar på nivå 4 och 5 på test i en större stad i Kaliforniens Silicon Valley redan nästa år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trafikproblem är ett av de största hindren för utveckling i många städer idag. Genom ett pilotprojekt där man kombinerar självkörande fordon med intelligenta mobilitetsjänster som Moovel, bildelningssystem som Car2Go och taxiappar som MyTaxi vill Daimler och Bosch visa hur ny teknik kan lösa storstädernas utmaningar. Försöket kommer att vara med helt självkörande bilar på nivå 4 och 5, dvs fordonet ska kunna framföras utan förarens inblandning.

Med nya tekniska lösningar kan inte bara pendlingstiden användas effektivare, det gör också att trafiken flyter bättre, blir säkrare och att även de som inte har körkort kan arbeta var de vill. Redan 2019 kommer Bosch och Daimler att ha helt självkörande shuttle-transporter i trafik på fastlagda sträckor i en större stad i Silicon Valley. Staden kommer att avslöjas vid ett senare tillfälle.

“Den avgörande faktorn är att presentera ett säkert, pålitligt och moget system”, säger Dr. Michael Hafner som ansvarar för Automated Driving hos Daimler. “Säkerheten har högsta prioritet, och om det någon gång finns tveksamheter så går alltid grundlighet före snabbhet”, fortsätter Hafner.

Samarbete med Nvidia

De två företagen påbörjade sitt strategiska samarbete förra året, och nu har man även kopplat på det amerikanska elektronik-företaget Nvidia – mest känt för sina extremt kraftfulla processorer. Nvidia ansvarar för att ta fram den plattform som Daimler och Bosch kör den artificiella intelligensens (AI) algoritmer på för själva kontrollen av fordonet.

De två fordonsföretagen har skapa ett nätverk av styrenheter som samlar data från bilens alla sensorer som radar, video, lider och ultraljud, analyserar dem på millisekunder och planerar fordonets rörelser efter detta. Totalt rör det sig om hundratals triljoner beräkningar varje sekund, och bilen är de facto en rullande superdator.

ANNONS

Systemet måste dessutom vara helt redundant och uppbyggt på parallella system som tar över från varandra om något skulle gå fel och detta lär nog vara den största utmaningen. “Att utveckla ett logiskt system som samtidigt kan identifiera människans ofta ologiska beteende, är nyckeln till att lyckas”, reds anm.

Delar kontor

De två företagens samarbete på området går på djupet. Både i Stuttgart i Tyskland och i Sunnyvale i Kalifornien arbetar man så tätt tillsammans att personalen från de två företagen till och med sitter i samma kontor och använder varandras testanläggningar. Personalen utvecklar koncept och algoritmer gemensamt. Bosch ansvarar sedan för de olika komponenterna och Daimler för att implementera systemen i bilarna.

Vad anser du om denna utveckling? Är detta något vi verkligen behöver eller är det tillverkarna som försöker skapa ett behov? Skriv till mig på [email protected] och berätta vad du känner. 

 


 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS