ANNONS
ANNONS

Biltest: Mercedes GLE – komfort i kvadrat

DSC_0814

Den nya generationen GLE är fylld med ny teknik som bidrar till en komfort som få bilar i klassen kan leva upp till. På vägarna runt San Antonio i ”The Lone Star State” som Texas kallas, fick jag testa den senaste ”Lone Star” från Tyskland.

Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC, designo diamantweiss bright, Leder tartufobraun/ schwarz Kraftstoffverbrauch kombiniert: 9,4–8,3 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 214–190 g/km // Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC, designo diamond white bright, Leather truffle brown/black. combined fuel consumption: 9.4–8.3 l/100 km; combined CO2 emissions: 214–190 g/km

Utseendemässigt så ser man på långt håll att detta är en Mercedes, framförallt framifrån där man planterat en jättestor stjärna i grillen. Borta är ju den lilla stjärnan som traditionellt prytt Mercedes bilar sedan starten i början av förra seklet. De rundade formerna från föregångaren har blivit ännu lite rundare och den kraftfulla aktern med de nya smala LED-bakljusen har bidragit till att göra den nya generationen till en elegant SUV.

ANNONS
ANNONS

Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC, designo diamantweiss bright, Leder tartufobraun/ schwarz Kraftstoffverbrauch kombiniert: 9,4–8,3 l/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 214–190 g/km // Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC, designo diamond white bright, Leather truffle brown/black. combined fuel consumption: 9.4–8.3 l/100 km; combined CO2 emissions: 214–190 g/km

Nya Mercedes GLE har dessutom vuxit en hel del jämfört med föregångaren. Det handlar om ytterligare drygt 10 cm som gör att man hamnar på över 4,92 m. Hjulbasen mäter nästan 3 meter vilket märks tydligt i det generösa benutrymmet man bjuds på i baksätet. Eftersom man valt att behålla mycket av de traditionella designelementen, ser modellen mer lyxig ut än sportig. Det verkar som om man överlåter det senare till sina tyska kollegor i München och Ingolstadt.

Men den nya generationen skäms inte för sig när man känner för att köra på härligt kurviga vägar. Här finns ändå en viss sportig tendens som med hjälp av en helt ny fjädring som man valt att kalla ”E-ACTIVE BODY CONTROL” (tillval) och som i läget ”Curve” bidrar till att luta bilen i kurvorna. En framåtriktad kamera läser av vägen och lutar bilen inåt upp till 3 grader i kurvorna. Ett smart system som verkligen kommer till sin rätt i bilar med högre tyngdpunkt då de har en tendens att kränga mer i kurvor.

_DSC1595 (1)

 

Men det är inte allt det nya systemet klarar av. Det tillåter föraren att justera fjädringen på varje hjul individuellt genom att digitalt skjuta reglagen på den stora infotainmentskärmen. En funktion som man kanske inte behöver så ofta men fungerar säkert riktigt bra i tuff terräng, något som Mercedes tyvärr inte lät oss testa. Dessutom kan systemet gunga loss bilen utifall man kör fast i sand, lera eller snö och det är något jag som ”gammal” norrlänning uppskattar. Ytterligare en smart innovation av den stjärnbeprydda tillverkaren.

För att spinna vidare på ämnet smarta innovationer så går det inte att utelämna det härliga MBUX-systemet som utgör Mercedes svar på infotainment. Det lanserades i samband med nya A-klass. Förutom att den kommer ihåg hur just du vill ha din stol, din interiörbelysning, dina telefonkontakter, din instrumentpanel, typ av musik du vill lyssna på och mycket annat, så kan du dessutom prata med den!

 

Det handlar inte om någon konversation utan om hur du ger kommandon. Genom att säga ”Hej Mercedes” följt av t.ex. ”Jag är hungrig” så kan nya A-Klass ge dig tips om närmaste restaurant och allt du behöver göra är att säga vilken du vill åka till. Genom AI-teknik (Artificial Intelligence) lär sig bilen dina egna uttryck. MBUX erbjuder alltså mängder med möjligheter som säkert kommer att ta tid att lära sig men som är en dröm för den teknikintresserade.

I infotainmentsystemet hittar vi även marknadens kanske mest avancerade navigationssystem som i en bild med hjälp av s.k. AR-symboler visar husnummer och vägvisningspilar så att det ska bli lättare att hitta rätt adress och avfart. På de ibland röriga avfarterna från de amerikanska motorvägarna var detta ett ovärderligt hjälpmedel, likaså inne i stadskärnan där en felkörning kunde innebära åtskilliga minuter av snurrande på enkelriktade gator. Det här måste vara måttstocken för andra tillverkare.

Interiört så är det främst den nya rektangulära utformningen av ventilationsmunstyckena som skiljer sig från nya E-Klass. Här hittar vi samma sköna ratt med touchkontroller för instrument och infotainment, den nya utformningen av rattväxeln, den stora touchplattan som kan styra det mesta på skärmen, det fina ljudsystemet från Burmeister, de sköna framstolarna och framförallt den utsökta detaljfinishen. Det här är en förarmiljö som det är lätt att trivas i.

Komforten i baksätet är i absolut toppklass och lastkapaciteten är inte heller så pjåkig. Tack vare att man kan justera baksätet längdsledes så sväljer bagageutrymmet mellan 630 och 825 liter. Fäller man ner baksätet (40/20/40) växer lastförmågan till smått gigantiska 2.055 liter. Har man behov av dra släp så klarar GLE av hela 3.500 kg. Vad beträffar förarstöds- och säkerhetssystem så är Mercedes GLE fullmatad med allt som finns tillgängligt. För att inte ta upp alltför mycket utrymme så rekommenderar jag läsarna att besöka Mercedes hemsida för alla detaljer.

Jag hann testa två varianter av nya Mercedes GLE. Det handlade först och främst om den fyrcylindriga dieseln 300d med 245 hk och 500 Nm vridmoment och som sannolikt kommer att bli mest populär när den kommer till Sverige i december. Tack vare det kraftfulla bottendraget så erbjuder modellen en mer än fullgod prestanda. Det gamla traditionella dieselknacket lyser dessutom med sin frånvaro. Det är ingen sportbil utan en ren komfortvagn med låg förbrukning, lågt CO2-utsläpp och därmed hyfsad skatt. Med Dynamic Control kan man välja olika körlägen beroende på humör och väg.

Vill man ha lite mer krut under huven, då är kanske den sexcylindriga dieseln 400d något att satsa på när den kommer senare i vår. Med 330 hk och mäktiga 700 Nm vridmoment så sticker den 2,2 ton tunga pjäsen iväg ordentligt, men det gör också priset, förbrukningen, CO2-utsläppen och skatten. Fast det är ju klart. Då får du möjlighet att addera E-ACTIVE BODY CONTROL (tillval). Om det är värt det? Ja, om du gillar att vara först till nästa rödljus eller ligga i vänsterfil på Autobahn, annars duger 300d gott och väl.

Vill man inte satsa på en dieselvariant så kommer GLE även med en sexcylindrig bensinare på 367 hk som med hjälp av ett 48-volts mildhybridsystem adderar ytterligare 22 hk vid behov. Precis som med Audis 48-voltssytem så ska batteriet bidra till en lägre förbrukning. Modellen, som jag inte hann testa (andra nationer hann före i kön) heter 450 och ska ge en kraftfull prestanda ända upp till toppfarten. Jag får återkomma till denna efter tester på hemmaplan.

20181110_110642 (1)

 

Sammanfattning

Mercedes har de senaste åren haft för vana att ta varje ny modell till nya höjder och nya GLE är inget undantag. Det är en komfortvagn av högsta klass med mängder av nya smarta lösningar som inte är i vägen utan bidrar till en skönare och säkrare upplevelse. Tittar man på prislappen så är det ingen billig bil men slår man ut priset över tid och med det höga andrahandsvärde Mercedes erbjuder, så är GLE ett bra köp för de som uppskattar yppersta kvalitet och komfort mer än sportiga attribut och prestanda. För att göra modellen attraktivare så får Sverige en SE-edition på 300d som innehåller bl.a. premium- och förarassistanspaketet. Nya GLE byggs i Tuscaloosa, Alabama och har premiär hos handlarna i december. Säljstarten är redan igång.

Priser:

GLE 300d: 660.000 kr
GLE 300d SE Edition: 669.900 kr (se ovan)
GLE 400d: Inget pris tillgängligt
GLE 450 4Matic: 699.000 kr

Några tillval:

AMG Line: 37.500 kr
Förarassistanspaket: 19.900 kr (Inkl. bl.a. adaptiv farthållare)
Teknikpaket: 124.200 kr (Inkl. E-ACTIVE BODY CONTROL + luftfjädring)
7-säten: 27.500 kr

 


 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS