Dagens PS

Biltest: Volvo V60 Cross Country – bäst hittills

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 20 nov. 2022Publicerad: 25 feb. 2019

Kommer Volvo V60 Cross Country att bli den naturliga arvtagaren till den populära XC70? Trots ett mindre innerutrymme så talar mycket för det efter att jag fått testa den på vintervägar och en upplogad isbana utanför Luleå. Körkänslan är bättre än någon annan Volvo.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sverige är ett Cross Country land, det bevisade XC70 som blev en storsäljare. Med relativt små medel som att bl.a. addera de sedvanliga plastdetaljerna runt hjulhus och trösklar, hasplåtar i silverfärgad plast och en något högre markfrigång blev en fyrhjulsdriven V70 något som de flesta ville ha, i alla fall de sista tre levnadsåren.

V60 Cross Country 15 (2)

Volvo V60 Cross Country blir nog inget undantag för detta är betydligt bättre utfört än tidigare med bättre material och smakfulla detaljlösningar. Den traditionella plasten runt hjulhus och längs trösklarna har aldrig sett bättre ut. Hasplåten bak och inläggen i trösklarna utgörs av borstat stål (tillval) är riktigt läckert och grillens tuffare look placerar modellen i toppsegmentet bland snygga kombibilar.

20190206_112045 (2)

När Volvo presenterade storebror V90 Cross Country, blev den genast min favorit bland Volvos modeller. I ett kallt och snöigt Luleå fick jag en ny favorit. Nya Volvo V60 Cross Country är snyggare och tuffare än storebror. Dessutom är den betydligt roligare att köra. Vi började att köra isvägen från Volvos camp på en ö mitt uti Bottenviken till fastlandet för körning på snöiga och isiga vägar. En lite udda setup men passande i kylan som Luleå bjöd på.

20190128_151516 (2)

Där uppe i norr saltar man inte vägarna och därför var underlaget både isigt och spårigt. Det skulle visa sig vara en barnlek för Volvo V60 Cross Country som låg stadigt på vägen tack vare den fina fyrhjulsdriften. Även när man provocerade bilen en aning i kurvor så svarade den med att greppa underlaget utan problem. Volvo har lyckats med att skapa en bil som kombinerar säkerhet, trygghet och komfort på ett alldeles utmärkt sätt.

ANNONS
Breda uppställ var inga problem

Breda uppställ var inga problem på isbanan.

Nästa moment var att köra på en upplogad bana på isen utanför Luleå. Inte heller detta underlag bjöd på några problem. Med antisladdsystemet inkopplat så var det i stort sett omöjligt att inte hitta rätt spår. Med det urkopplat så var det riktigt kul att ta kurvorna med brett uppställ. Volvo V60 CC är hemma på vilket underlag som helst. Fjädringen är anpassad för off-road körning och den är utrustad med ett speciellt Off Road-läge och Hill Descent Control som stöd när man vill utforska naturen. De mer kompakta måtten får helt enkelt modellen att kännas sportigare och mer hanterbar i terräng. Markfrigången jämfört med grundmodellen V60 är 6,0 cm högre (18,8 cm) och spårvidden 2,2 cm bredare.

Överraskande bra terrängegenskaper.

Överraskande bra terrängegenskaper.

Hill descent fixar backen helt själv.

Hill descent fixar backen helt själv.

Utmärkt fördelning mellan drivhjulen.

Utmärkt fördelning mellan drivhjulen.

I övrigt skiljer sig inte V60 Cross Country nämnvärt från de V60 modeller jag testade tidigare i år. Här hittar vi samma förarstöds- och säkerhetssystem som i övriga nya Volvo-modeller och en interiör där enda skillnaden är att sömmarna i de sköna sportstolarna har en grövre söm. I övrigt är den identiskt. Skillnaden mellan V90 Cross Country och V60 Cross Country, förutom storleken, är att man slopat den bakre luftfjädringen i V60. Inget som jag tror någon kommer att sakna. Originalhjulen är 18″ och vill man göra den ännu tuffare så finns det även 19″ och 20″ som på bilderna.

V60 Cross Country 17 (2)

Här känner man igen sig.

V60 Cross Country är som övriga bilar i 60- och 90-serien byggda på den skalbara SPA-plattformen. ”Den adderade mångsidigheten i form av högre sittposition, ökad markfrigång och dynamisk fyrhjulsdrift gör att den är lika hemma i stan som ute på landet”, säger Henrik Green, Senior Vice President, Research and Development på Volvo Cars. Det stämde bra för bilen kändes trygg på de isiga vägarna runt Luleå och lätthanterad när man lekte med den på den frusna Bottenviken.

ANNONS
Härlig känsla på isen

Härlig känsla på isen

Säljstarten på V60 Cross Country kom igång i höstas och då handlar det om D4:an. Bilen jag testade i Luleå var utrustad med den fina 250 hk T5 motorn som börjar att produceras vecka 17 och då som en 2020-modell. Mildhybrid- och plug-in hybrid-versioner kommer att lanseras längre fram. Priset för instegsmodellen D4 AWD med 190 hk börjar på 369.900 kr att jämföras med motsvarande V90 Cross Country D4 AWD som börjar på 411.900 kr. Något pris för T5 AWD finns ännu inte tillgängligt men borde hamna i samma härad som D4 om man ska utgå från prissättningen av vanliga V60.

V60 Cross Country 13 (2)

Motorer

D4 AWD
4-cylindrig dubbelturbomatad diesel på 190 hk. Max vridmoment är 400 Nm. 0-100 km/h tar 8,2 sekunder och toppfarten är 210 km/h. Förbrukning vid blandad körning enligt WLTP anges vara 5,9-6,6 l/100 km och CO2-utsläppet är 155-173 g/km. (Skillnaden beror på utrustning och däckdimension)

T5 AWD (Testbil. Produktionen startar vecka 17 som årsmodell 2020)
4-cylindrig turbomatad bensinare på 250 hk. Max vridmoment är 350 Nm. 0-100 km/h tar 6,8 sekunder och toppfarten är 230 km/h. Förbrukning vid blandad körning enligt WLTP anges vara 7,8-8,7 l/100 km och CO2-utsläppet är 178-198 g/km. (Skillnaden beror på utrustning och däckdimension)

Sammanfattning
Efter att inte ha varit fullt ut övertygad om Volvos logiska efterföljare till den svenska folkhemsbilen V70 verkligen var V60 när jag testade den i trakterna runt Barcelona i maj 2018, så har skogmulleversionen gett mig en anledning att bli imponerad. Det här är en bättre bil som är väl anpassad till våra svenska förhållanden och som förmodligen kommer att toppa registreringsstatistiken innan årets slut. Visst kunde man önska sig ett rymligare och lättillgängligare baksäte och större bagageutrymme, men för den lilla familjen kommer den att göra jobbat utan problem. Detta är i min uppfattning Volvos bästa bil hittills och ett starkt tjänstebilsalternativ. Väljer man den fina T5 motorn så blir man knappast besviken.

Det här är det bästa som kommit från Volvo!

Det här är det bästa som kommit från Volvo!

ANNONS

 


 


 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS