Dagens PS

BILTEST: Bortglömd fransman

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 18 nov. 2020Publicerad: 22 aug. 2018

Det känns som om vi svenskar har glömt bort att det finns bilmärken som inte börjar med V eller K. När Peugeot 308 lanserades hösten 2013 blev den hyllad av Europas motorjournalister och året efter utnämndes den till Årets Bil 2014. Sedan dess har det hänt en hel del som många fler borde upptäcka.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

20180809_201656 (1)Visst. Det var fyra år sedan, men med de senaste uppdateringarna så håller den fortfarande en högre klass än de flesta konkurrenter. I september 2013 var jag en av de första motorjournalisterna som fick nöjet att testa Peugeots första modell som baserades på den härliga EMP2 plattformen. En skalbar bottenplatta som kanske är den allra bästa som producerats för framhjulsdrivna bilar och som idag är grunden för alla PSA:s nyproducerade bilar.

Det är ett välkänt fenomen att framhjulsdrivna bilar gärna har en tendens att vilja gå rakt fram vid lite hårdare kurvtagning. Det kallas understyrning och medverkar till att dela bilälskare två läger, de som uppskattar att bilen dras fram istället för att skjutas fram. Men så finns det undantag som får mig att fundera på vad andra tillverkare missat. Peugeot 308 är ett sådant exempel.

20180809_201740 (1)De senaste 3 åren har jag testat över 200 bilar, många av dem i samma segment som 308 och som populärt benämns ”Golfklassen”. De har testats i tät stadstrafik, på sköna landsvägar, på snabba motorvägar, på slingrande bergsvägar, på racerbanor och på tuffa vintervägar. Många har attributen men saknar den känsla som Peugeot 308 förmedlar. Bilen greppar vägen utan en tillstymmelse till understyrning och det är en makalös känsla!

När jag tittade igenom den svenska registreringsstatistiken och hittade Peugeot 308 först på 43 plats, kände jag att det var dags att ”väcka liv” i denna av svenskarna grovt underskattade bil. Jag bestämde mig för att fokusera på det senaste tillskottet i modellfloran, den 225 hk starka bensinmotorn med 300 Nm vridmoment och assisterad av den sköna 8-stegade automatlådan. Det blev ingen pressbil som brukligt, istället hittade jag en snygg pärlvit kombi hos Uppsala Bilgalleri.

20180809_201818 (1)Anledningen varför jag ville fokusera på just denna konfiguration, förutom att den är helt ny för året, var att den imponerade på mig när jag testade nya Peugeot 508 i Monaco i juni. En stark och snål motor med den nya 8-stegade automatlådan (EAT8) som växlar helt sömlöst men som också har en hel del ”pulver” när det behövs. Den är sänkt med 1 cm jämfört med sina ”mildare” varianter, allt för att skapa en ännu skönare känsla de gånger man vill köra aktivt, något som just den här modellen inbjuder till.

308 SW GT Pure Tech 225 som jag testade hade utrustningsnivån GT-line som innefattar en mängd utrustning som bl.a. 18” LM-fälgar, Driver Sport Pack (sportknapp som ger snabbare gasrespons, tajtare styrning och ändrar färgen på instrumenten till rött), panoramaglastak, elsportstolar med massage, backkamera etc. Med andra ord så handlar det om en riktigt välutrustad bil som rimligtvis borde kosta en bra bit över 300.000 kr om man jämför den med många av konkurrenterna i klassen.

ANNONS

20180809_203652 (1)

Men vi återkommer till det verkliga priset so kommer att överraska dig. Först ska jag berätta lite om just testbilen och varför jag anser att den är en av de bästa i sin klass…och andra klasser för den delen. Exteriört känns bilen både elegant och sportig. Linjerna håller fortfarande och de små exteriöra ändringar som modellen genomgått, har bara varit till en fördel. Det handlar om bl.a. den nya fronten med lejonet i grillen, de stora luftintagen med LED-dimljus, de effektiva Full LED-ljusen och svepande LED-blinkers. Baktill hittar vi nya LED-bakljus och en svartlackerad diffuser med dubbla slutrör.

20180809_200639 (1)

Interiören följer Peugeots smarta lösning med instrumenten ovanför den lilla sköna ratten. Lösningen kallas i-Cockpit och tar kanske en lite stund att vänja sig med, men när man väl kommit över den okonventionella placeringen och den lilla ratten med paddlar, då förstår man hur de franska designerna tänkte. Här får man full kontroll på instrumenten samtidigt som man inte behöver sänka blicken från vägen. Lite som en heads-up display men smartare.

20180809_203251 (1)Peugeot 308 har en ren förarmiljö utan en massa knappar. De flesta funktionerna finns i den centralt placerade 9,7” pekskärmen som även innehåller navigationen och är förberedd för Apple CarPlay, Android Auto samt Mirrorlink. Här huserar också ett utmärkt HiFi-system med 8 högtalare, subwoofer och digital förstärkare från Denon. Till skillnad mot många andra infotainmentsystem är Peugeots lösning enkel att använda med tydliga menyer.

ANNONS

El-framsätena i Alcantara är både snygga och sköna. De många inställningsmöjligheterna för att passa alla kroppstyper och massagefunktionen är något man normalt inte hittar i den här klassen. I GT Line har man även adderat röda sömmar för att ytterligare accentuera sportigheten. Panoramaglastaket skapar en skön rymd och reflekterar dessutom bort 95% av solens värme. Vill man inte se trädtopparna så finns en elektrisk gardin att dra för. En snygg lösning.

20180809_203046 (1)Peugeot 308 SW GT Pure Tech 225 är drygt 4,58 m lång och 1,56 m bred. Det är alltså ingen stor bil…exteriört. Men här har det franska designteamet trollat. Med en hjulbas på hela 2,73 m är detta ett under av utrymme. Baksätet bjuder på mer utrymme än bl.a. nya Volvo V60 och det gäller även det gigantiska bagageutrymmet med praktisk lastförankring som sväljer hela 660 liter under insynsskyddet och med baksätet uppfällt. Dessutom kan man fälla ner baksätet till en nästan plan yta där man kan lasta 1.515 liter. Utnyttjar man hela takhöjden så är måtten 810 respektive 1.775 liter!

20180809_203234 (1)

Som jag redan antytt är körupplevelsen i Peugeot 308 SW GT Line något alldeles speciellt. På landsväg är den tyst och bekväm. Kör man i Eco-läget och med den adaptiva farthållaren, är den bland de bränslesnålaste i klassen. På krokiga småvägar och i Sport-läget, bjuder den på en stor portion körglädje med härlig väghållning och ett mustigare ljud. Den 8-stegade automatlådan som normalt växlar sömlöst, ändrar karaktär och växlar betydligt snabbare.

Givetvis är Peugeot 308 utrustad med moderna förarstöd- och säkerhetssystem som bl.a. autobroms, aktiv filhållningsassistent, dödavinkelvarnare, trötthetsvarnare, parkeringshjälp, automatisk helljusassistent och avläsning av hastighetsskyltar. 308:an fick 5 stjärnor i Euro NCAP testen 2014 och behåller samma säkerhetsklassificering även 2018.

ANNONS

20180809_200950 (1)

SUMMERING

Peugeot 308 SW förtjänar betydligt mer uppmärksamhet än den hittills fått i Sverige. Det handlar om en riktigt smart bil med utrymmen som sätter bl.a. Volvo V90 på plats och med en teknik och kvalitet som ligger mycket långt framme. I ”Golf-klassen” som den hör hemma i, är detta kanske den bästa bil du kan hitta idag, framförallt när vi talar om värde för pengarna. Med ett pris under 6,5 basbelopp borde Peugeot 308 SW GT Pure Tech 225 vara ett givet tjänstebilsalternativ.

Med tanke på priset, utrymmen, all den utrustning den bjuder på och en drivlina som inte bara representerar prestanda men också ekonomi, borde Peugeot 308 SW GT Pure Tech 225 hamna högt på inköpslistorna. Det är verkligen hög tid att släppa alla eventuella fördomar och öppna dina sinnen för något annat än vad de flesta andra kör. Du kommer att bli överraskad, precis som jag. ”Finns det då inget dåligt med bilen”, tänker du säkert? Inte vad jag kan komma på efter att ha testat det mesta.

MOTORSPECIFIKATION & PRIS

20180809_203732 (1)1,6 liter turboassisterad fyrcylindrig Euro 6.2 bensinmotor på 225 hk och 300 Nm vridmoment. Accelerationen 0-100 km/h går på 7,6 sek och toppfarten är 235 km/h. Den blandade bränsleförbrukningen är 5,9 l/100 km och CO2-utsläppet hamnar på 136 g/km.

Priset på just den här modellen börjar på 294.900 kr. Årsskatten (bonus malus) de tre första åren är 3.722 kr.

 

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS