ANNONS
ANNONS

Biltest: Nya BMW X5 toppar det mesta

_KPK7944 (1)

Redan i början av juni släppte BMW både bilder och data på fjärde generationen av deras stora SUV. Tre månader senare flög jag över till USA för att testa den i trakterna runt Atlanta. Skulle den klara av att leva upp till förväntningarna och vara så mycket bättre än föregångaren? Tuffa tester gav svaret.

BMW X5 30d 40i 033 (1)SUV är förkortning för Sports Utility Vehicle och är ett begrepp som används i tid och otid. Begreppet förknippas för det mesta med en bilmodell med högre markfrigång, ofta plastdetaljer runt hjulhus och trösklar och framförallt en högre sittposition. I samband med lanseringen av den sportiga X2 (och även X4) införde BMW ett nytt begrepp; SAV, Sports Activity Vehicle.

BMW X5 30d 40i 045 (1)Oavsett vad man kallar modellen så hamnar den ändå i segmentet stora SUV och där börjar det bli trångt med alla fina modeller som t.ex. klassiska Range Rover, nya Audi Q8, nya Mercedes GLE, Volvo XC90, nya Hyundai Santa Fe men även de mindre kostsamma Skoda Kodiaq, VW Tiguan Allspace och nu senast den nya SEAT Terraco. Ett getingbo där det verkligen gäller att ”sticka” ut.

ANNONS
ANNONS

_KPK8059 (1)För att klara av denna utmaning så handlar inte fjärde generation X5 om en sedvanlig facelift utan om en helt ny bil som BMW säger är den smartaste BMW:n hittills. Framifrån är det lite svårt för det otränade ögat att se någon större skillnad, men ställer man föregångaren bredvid så är skillnaden påtaglig. Nya X5 ser högre och brutalare ut med en ny utformning av njurgrillen, större luftintag och BMW Laserlight med adaptiva LED-strålkastare som ger en räckvidd på upp till 500 meter.

 

Det är framförallt baktill man ser den stora skillnaden med en ny och smalare LED-bakljusutformning med 3D effekt som vi först såg på nya X4 och får nya X5 att se bredare och högre ut. Även stötfångarens utformning med integrerade avgasrör är nytt. Från sidan följer den dock samma designspråk som tidigare vilket gör den lite svår att skilja från föregångaren även för ett tränat öga.

BMW X5 30d 40i 063 (1)Nya BMW X5 är baserad på en förlängd version av CLAR-plattformen, som debuterade i 7-serien och som 5-serien och den kommande X7 också utgår från. Den är större än sin föregångare: Längden är 4,922 mm (36 mm längre), bredden är 2.004 mm (66 mm bredare) och höjden är 1.745 mm (19 mm högre). Hjulbasen har ökat med 42 mm till 2.975 mm vilket ger ett mer generöst utrymme för såväl passagerare som bagage.

BMW X5 30d 40i 037Det är under skalet vi hittar de största nyheterna. Nya BMW X5 kommer med en helt ny förarmiljö som innebär premiär för det nya kontroll- och displaykonceptet BMW Live Cockpit Professional som är en vidareutveckling av operativsystem iDrive med en helt digital instrumentbräda och 12,3 tum display samt det senaste inom Connectivity. Föraren kan själv anpassa vad som visas på bilens olika skärmar, navigatorn kan integreras i instrumentpanelen och bilen kommer med nytt multimediasystem, bara för att nämna några av nyheterna.

BMW X5 30d 40i 101 (1)

Bland de tekniska nyheterna hittar vi dubbelaxlad luftdämpning, Active Integral Steering samt ett nytt valbart Off-Road-paket som jag fick testa i en riktigt tuff terräng. Nya X5 är första BMW X-modellen med Off-Road-paketet som innefattar bl.a. dubbelaxlad luftfjädring, hasplåtar fram och bak, fyra körlägen och ställbar markfrigång. Dynamic Damper Control med elektroniskt styrda stötdämpare kommer som standard.

BMW X5 30d 40i 113 (1)

 

De flesta BMW X5 köparna brukar inte prioritera modellens förmåga att ta sig igenom skogar, på stigar, uppför och nedför backar med 45 graders lutning och genom vatten som når upp till tröskeln. Kanske hittar BMW en ny målgrupp med nya X5 för den här bilen klarar allt detta fullkomligt briljant och dessutom med standarddäck! Jag ska villigt erkänna att jag blev både överraskad och imponerad. I infotainmentskärmen får jag all information jag behöver, inklusive en 360 graders kamerabild, för att göra körningen i terräng lättare. Växellådan kan dessutom ställas in för att ge bästa förutsättningar vid körning på grus, sand, sten eller i snö.

BMW X5 30d 40i 061 (1)

Men det är framförallt på asfalterade vägar som nya X5 av tradition hör hemma och även här briljerar modellen med en härligt avvägd fjädring och en i det närmaste knäpptyst kupé. Framstolarna hör till de allra bästa som går att få idag. Mängder med inställningsmöjligheter för att passa alla typer av kroppar. Massagefunktionen för framsätet bidrar till att göra långresor njutbara. Baksätet är rymligare än föregångaren och erbjuder en nästan lika bekväm upplevelse som framsätena, även för en 197 cm lång motorjournalist med halvtaskig rygg. Även en tredje sätesrad kommer att bli tillgänglig från december. Lastkapaciteten på 645 liter kan med fällda ryggstöd (40/20/40) ökas till 1.860 liter.

Jag fokuserade på X5 xDrive30d med den härliga 6-cylindriga dieseln på 265 hk och ett vridmoment på hela 620 Nm eftersom detta förmodligen kommer att bli volymmodellen. Det är en kraftfull och snål maskin med ett ljud som för tankarna till en 6-cylindrig bensinare istället för det vanliga knackandet som dieselmotorer representerar. Den hanterade allt från motorvägskörning, aktiv körning på kurviga småvägar och det nya paradnumret; off-road.

BMW X5 30d 40i 165 (1)Antalet förarassistanssystem har utökats, där höjdpunkterna är Driving Assistant Professional och Parking Assistant Plus i tillägg till aktiv farthållare med Stop & Go-funktion, körfältsassistans med automatiskt filbyte, köassistans, skydd mot sidokollision och ett ytterligare ett antal varningsfunktioner. Ett nytt tillägg är en nödbromsassistens som stannar bilen säkert vid nödfall och ett steg mot framtidens automatiserade körning är backassistenten. Systemet tar över styrningen av bilen vid backning, vilket fungerar upp till 50 meter. Parkeringsassistenten tar över såväl gas och broms som styrning.

Sammanfattning

Tänk dig en bil som är så bekväm att köra långt med, att när du nått målet så fortsätter du att köra bara för att du inte vill att resan ska slut. Det är nya BMW X5. En bil som imponerar på alla punkter och som överraskar med off-road egenskaper som gör den tidigare komfort/terräng-kungen Range Rover till en dressad dinosaurie. Trots storleken så hanterar den även krokiga och backiga småvägar på ett sätt som normalt förknippas med sportbilar. Med andra ord så har BMW lyckats med att få ihop ett komplett paket som sätter konkurrenterna på plats. Jag har aldrig varit ett stort fan av SUV (eller SAV som BMW numera kallar X5), men nya X5 skickar grymma vill ha-vibbar.

Vill-ha begär!
Vill-ha begär!

Motoralternativ & priser

Tre olika motoralternativ kommer att finnas tillgängliga vid lanseringen i november, en bensinare och två dieslar. De är utrustade med 8-stegade Steptronic-automatlådor och BMW:s fina xDrive-fyrhjulsdrift. Samtliga motorer har den allra senaste tekniken för avgasbehandling med partikelfilter eller SCR-katalysator och de uppfyller EU6d-TEMP standard. Laddhybriden X5 xDrive 45e lanseras senare under våren 2019.

X5 xDrive40i är en 3,0 liters rak 6-cylindrig bensinare på 340 hästkrafter och 450 Nm vridmoment. Denna klarar 0-100 km/h på 5,5 sek och toppfarten är 243 km/h. Förbrukningen anges till 8,5 l/100 km och CO2-utsläppet till 193 g/km. Priset börjar på 672 800 kr.

X5 xDrive30d är en 3,0 liters rak 6-cylindrig diesel på 265 hk och 620 Nm vridmoment. Den gör 0-100 km/h på 6,5 sek och toppar 230 km/h. Förbrukningen anges vara 6,0 l/100 km och CO2-utsläppet är 158 g/km. Priset börjar på 659 800 kr.

X5 M50d är en M Performance version med en rak 3,0 liters 6-cylindrig diesel på 400 hk och 760 Nm vridmoment som klarar 0-100 km/h på snabba 5,2 sek och har en toppfart på 250 km/h. Snittförbrukningen är 6,8 l/100 km och CO2-utsläppet är 179 g/km. Priset börjar på 894 800 kr.

Liksom sina föregångare kommer nya BMW X5 att byggas på BMW Plant i Spartanburg, South Carolina, USA där också X4 och kommande X7 tillverkas.

 


 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS