ANNONS
ANNONS

BILTEST: Nya BMW M5 – jisses vilket drag!

20180603_202121 (1)

Det finns en handfull moderna bilar som har en sorts kultstatus som gör att bilkännare får något religiöst över sig. BMW M5 är en sådan bil. En sportbil byggd för fem personer och en prestanda som inte räds att ta upp kampen med supersportbilar som Ferrari, Porsche och Lamborghini.

20180603_201757 (1)

Nya BMW M5 är en imponerande maskin, utrustad med en av marknadens bästa V8:or assisterad av dubbla turbo och en konventionell 8-stegad automatlåda med momentomvandlare och som har tre växlingslägen istället för som tidigare en dubbelkopplingslåda av samma typ som i M3/M4. Dessutom är nya BMW M5 fyrhjulsdriven för första gången och det fina med detta är, förutom att det blir lättare att tygla de 600 hästkrafterna på halt väglag, att det finns tre inställningar för fyrhjulsdriften där möjligheten även finns att köra med endast bakhjulsdrift när man känner för det. Härligt!

ANNONS
ANNONS

20180603_201954 (1)

Kraften i nya M5 är mer än påtaglig, på gränsen till brutal, men den fungerar också som en bekväm långfärdsvagn för fyra vuxna med mycket bra ljudisolering. Faktum är att jag tyckte att den var en aning för tyst med tanke på att det i själva verket är en sportbil. BMW har gått mer på den sofistikerade stilen istället för ett kraftfullare ljud som i t.ex. AMG E63 S och Audi RS6. Fast det är ju klart. Om du kör ”plattan i mattan” så vrålar den på riktigt bra och producerar sköna ”smällar” vid acceleration.

Den 4,4 liter stora V8:an på 600 hk utvecklar 750 Nm vridmoment och det räcker för att skicka iväg nya BMW M5 snabbare än de flesta bilar. 0-100 km/h går på snabba 3,4 sekunder men känns faktiskt snabbare än så när man ställer in den 8-stegade automatlådan på manuell växling och man själv har programmerat en av de röda knapparna på ratten med Sport Plus och använder paddlarna. Eftersom det maximala vridmomentet på 750 Nm börjar på 1 800 varv och slutar på 5 600 varv, så tappar man inte kraft vid växlingarna utan den är konstant. Mäktigt!

P90300378_highRes_the-new-bmw-m5-compe

Just det. Man programmerar bilens köregenskaper själv istället för att det finns färdiga program. På ratten sitter det nämligen två röda knappar märkt M1 och M2. Båda dessa ger dig möjlighet att individuellt programmera växlingsrespons, styrrespons och stötdämparnas styvhet i tre steg. I tillägg till detta finns det även möjlighet att justera växlingsresponsen med hjälp av två knappar ovanpå växelväljaren. Riktigt smart av BMW!

20180603_204821 (1)

Eftersom det även går att koppla ur antisladdsystemet så kan man köra nya M5 lite grand som i modellens begynnelse i mitten av 80-talet och det adderar till den aktiva upplevelsen. Men nya BMW M5 är inte bara en makalös prestandabil med ton av körglädje, utan även en tyst och bekväm långfärdsvagn för fyra vuxna. Toppfarten är spärrad till 250 km/h men om man köper till M Drivers Package för 24 000 kr så ökar den till 305 km/h!

20180603_201659 (1)

Exteriört så är nya BMW M5 mer anonym än t.ex. Audi RS7 och AMG E63 S. Själv tycker jag att nya 5-serien är en riktigt snygg bil och varför förändra något så bra när det egentligen inte behövs? Det som avslöjar att det handlar om något alldeles extra är luftintagen i fronten, M5 beteckningarna på sidan, kolfibertaket för att sänka viktfördelningen och de dubbla avgasrören på varsin sida om en diffuser. Det är sofistikerat snyggt.

Nya BMW M5 innehåller även de flesta förarstöds- och säkerhetssystem som övriga 5-serien, men några av dem är tillval och det kan förefalla lite snålt för en bil som i grunden kostar 1 140 000 kr. Många köpare av en sådan här prestandabil brukar välja till keramiska bromsar och för dessa tar BMW 86 000 kr, men det är inget jag rekommenderar de som avser att köra M5 året runt. Det har att göra med att keramiska bromsar fungerar bäst när de är varma och kalla bromsar kan vara direkt livsfarliga.

20180529_122403 (1)

Interiört så känner vi igen oss från övriga 5-serien som levererar en av marknadens finaste förarmiljöer. Skillnaden märks främst på de härliga M-sportstolarna, M-ratten och givetvis växelväljaren. BMW:s infotainmentsystem tillhör en av favoriterna men även här har man snålat lite genom att bl.a. Apple Car Play inte är standard utan kostar 3 000 kr extra. Tröttnar man på att höra V8.an och lyssna på det redan fina ljudsystemet så kan man addera ett Bowers & Wilkens system för 34 800 kr.

20180603_204230 (1)

Sammanfattning

Nya BMW M5 är en av de häftigaste sportbilar som satt sina däck på svenska vägar. Man har kombinerat sedanens komfort och utrymmen med en brutal kraft och makalös väghållning. Kvaliteten i detaljerna och körglädjen är av absolut toppklass. Att äga en BMW M5 innebär att man får beundrande blickar och kommentarer från de riktiga bilkonnässörerna. Det är något magiskt över namnet, men smakar det så kostar det. Detta är trots allt en drömbil för kännarna och vill man färdas i en levande klassiker så får man vara beredd att det kostar, inte bara i inköp utan också i skatter, försäkring och värdeminskning.

20180603_204959 (1)

Teknisk specifikation

Nya M5 är utrustad med en 4,4 liters V8 med dubbelturbo. Max effekt är 600 hk vid 5 600–6 700 v/min och det maximala vridmoment på 750 Nm hittar vi vid 1 800–5 600 v/min. Toppfarten är 250 km/h (305 km/h med M Drivers Package). Acceleration 0–100 km/tim går på 3,4 sekunder och den deklarerade medelförbrukningen är 10,5 l/100 km. CO2-utsläppet hamnar på 241 g/km.

 


 

ANNONS
In this article

ANNONS

ANNONS