ANNONS
ANNONS

BILTEST: Mitsubishi laddar för nya eltider

018 (1)

Första generationen av den populära Outlander PHEV lanserades hösten 2013 och blev omedelbart en hit för den japanska tillverkaren. En rymlig och praktisk hybrid-SUV som blev en klar tjänstebilsfavorit och som Mitsubishi nu gett en omfattande uppgradering.

20180612_102806 (1)I veckan meddelade Mitsubishi att man sålt 100.000 Outlander PHEV i Europa, en siffra som placerar modellen i topp bland SUV med elektrifiering. Mellan 2015 och 2017 var modellen den mest sålda laddhybriden i Europa och det är inget som talar för att 2018 ska bli annorlunda nu när man lanserar den senaste uppdateringen.

20180611_161222 (1)När modellen lanserades i Sverige var den unik i SUV-segmentet. En stor, rymlig och bekväm SUV utrustad med en laddhybridteknik som kraftigt reducerade det normalt höga förmånsvärdet. Framgången har fortsatt och idag ligger man i topp i det elektrifierade SUV-segmentet och tvåa totalt bland laddhybrider. Med de nya beskattningsreglerna som bonus-malus innebär, kunde inte tajmingen vara bättre med en ännu bättre Outlander PHEV. 20180611_162352 (1)Exteriört märker man ingen större skillnad jämfört med föregångaren. Anledningen är att Mitsubishi lyssnat på sina kunder som inte vill ändra på något de redan gillar. Kan tyckas lite tråkigt men det är som man säger: kunden har alltid rätt. Det handlar om några nya designlösningar som innefattar bl.a. grillen, strålkastarna, dimljusens utformning och en ny bakre spoiler. Lite svåra att upptäcka om man inte vet vad man ska leta efter. Nej, det är under skalet vi hittar de stora nyheterna som ska få modellen att hitta fler nöjda kunder och där har det hänt grejer!

ANNONS
ANNONS
Ser du någon skillnad?
Ser du någon skillnad?

Den tidigare bensinmotorn på 2.0 liter har fått gett vika för en helt ny 2.4 liters maskin på 135 hk (+ 14 hk) som bygger på Atkinson-patentet och som ska ge en lägre förbrukning. I tillägg till detta finns numera två 10% starkare elmotorer på bakaxeln. Den främre är dock oförändrad. Mitsubishi har även adderat ett nytt batteri med 15% bättre kapacitet tack vare nya celler och som producerar 13 hk mer än tidigare. Mitsubishi anger inte någon maxeffekt eftersom de tre motorerna aldrig producerar maxeffekt samtidigt. Toppfarten i ren eldrift har ökat från 120 km/h till 135 km/h och det behövs när vi kör på de franska motorvägarna.

20180612_103532 (1)Mitsubishi anger att den blandade förbrukningen ska ligga på 2,0 l/100 km enligt den nya och betydligt mer verklighetstrogna körcykeln WLTP, som bygger på verklig körning och inte beräkningar. Faktum är att jag hamnade nästan prick på siffran under min test på de små landsvägarna norr om Marseille. Inte illa! När laddnivån sjönk ökade dock förbrukningen till runt 7,0 l/100 km, vilket inte alls är så blodigt med tanke på att detta är en stor och relativt tung SUV.

Precis som de flesta laddhybrider kan man ladda batteriet under körning genom så kallad regenerering. Det sker bland annat genom motorbromsning och här har Mitsubishi en riktigt bra lösning. Det som ser ut som växelpaddlar bakom ratten, är i själva verket ett verktyg för att ställa in bromskraften när man släpper upp gasen. En smart och lättarbetad lösning som bidrar till att öka räckvidden på el som normalt ligger på 45 km.

20180611_162324 (1)Nu lämnar vi de motortekniska detaljerna och fokuserar istället på hur nya Mitsubishi Outlander PHEV känns att köra jämfört med föregångaren. Genom ett förbättrat chassi med bättre dämpning och exaktare styrning, känns bilen bekvämare mer lättkörd och dessutom tystare. Eftersom det inte handlar om en prestandabil så tillhör fjädringen den mjukare kategorin vilket bidrar till att göra färden på de mindre bra vägarna till en skön upplevelse. Vid snabbare kurvtagning kändes nya Outlandern bättre än föregångaren.

029 (1)En annan nyhet är att man adderat två nya körlägen: Sport som ska ge en något bättre acceleration och Snow som optimerar väggreppet på halt underlag. Sportläget känns spontant lite onödigt eftersom den steglösa växellådan inte påverkas av snabbare nedväxlingar utan istället bidrar mer till en ökad förbrukning. Snow-läget är däremot en bra funktion som kompletterar fyrhjulsdriften när man är uppe i fjällen och halkar runt på oplogade och osaltade vägar.

20180612_103320 (1)Självklart är Outlander PHEV utrustad med det mesta av den förarstöds- och säkerhetsteknik vi hittar i dagens bilar. Här finns bl.a. autobroms, filbytesvarnare, aktiv farthållare, sidokollisionsvarning när man backar ut från en parkeringsplats och 360-graders kamera. Den förra generationens Outlander fick fem stjärnor i Euro NCAP och allt tyder på att även denna version kommer att få detsamma.

20180612_103109 (1)Interiört är det framförallt de nya snyggare och bekvämare stolarna som skiljer sig den uppgraderade modellen från utgående modell. Innerutrymmet är som tidigare generöst och baksätet erbjuder gott om utrymme för en 197 cm journalist. Bagageutrymmet sväljer 453 liter med baksätet uppfällt och 1584 liter nedfällt. Här finns också uttag för att koppla in t.ex. en Espressobryggare, något som vi hade tillfälle att njuta av under en välbehövlig rast.

Infotainmentsystemet innehåller det mesta man kan önska sig utom en inbyggd GPS. Här får man förlita sig till Apple CarPlay eller Android Auto. Det senare alternativet fungerar dock inte i Sverige eftersom Google inte aktiverat det. Här får man förlita sig till en extern navigator som t.ex. en smartphone. Däremot är det lätt att hålla koll på energiflödet,  förbrukningen och laddningen, något man frekvent tenderar att göra.

20180612_102818 (1)Mitsubishi har haft den goda smaken att inte höja priset på den nya modellen. Precis som tidigare startar det på det mycket överkomliga 399.900 kr (Fleet Edition). Eftersom CO2-värdet är låga 46 g/km får man dessutom 21.682 kr i miljöbonus istället för att beskattas enligt bonus-malus. Är man tjänstebilsförare så hamnar förmånsvärdet på 1.113 kr/mån vid 50% marginalskatt.

20180611_162454 (1)

Sammanfattning

Det är inte svårt att förstå att Mitsubishi Outlander PHEV har blivit en storsäljare för den japanska tillverkaren. Det är en rymlig, bekväm, snål och mycket prisvärd familjebil som gör ett utmärkt jobb för de som värnar mer om miljön och plånboken än sportbilsprestanda som man sällan kan utnyttja.

Med de senaste uppgraderingarna har en redan bra bil blivit betydligt bättre, något som rimligtvis borde cementera Outlander PHEV bland toppmodellerna i laddhybrid-segmentet. Jag trivdes utmärkt i bilen under våra tester i Provence och kan inget annat göra än att rekommendera den som ett utmärkt val inför framtiden. Dessutom är det mycket kort leveranstid, vilket inte många kan skryta med.

Premiären sker nu i helgen, 29-30 september!

Modellvarianter och priser

Outlander PHEV Fleet Edition 399.900 kr
Outlander PHEV Komfort 429.900 kr
Outlander PHEV Business 469.900 kr
Outlander PHEV Business X 473.900 kr
Outlander PHEV S-edition 489.900 kr

Teknik och mått

Motor
Tvärställd 2,4 liters 4-cyl bensinmotor på 135 hk och 211 Nm vridmoment. Elmotor fram på 82 hk och 137 Nm vridmoment. Elmotor bak 95 hk och 195 Nm vridmoment. Den totala effekten hamnar på 230 hk. Litium-jon batteriet levererar 13,8 kWh. 0-100 km/h går på 10,5 sekunder och toppfarten är 170 km/h. Vid blandad körning ligger förbrukningen på 2,0 l/100 km (WLTP). CO2-utsläppet är 46 g/km. Elförbrukning i. u. Räckvidd 4,5 mil (WLTP).

Laddning
Laddning via jordat uttag tar mellan 3-5 timmar. Laddning vid laddstation tar 25 minuter för att nå 80% av batteriets kapacitet.

Mått/vikt
Axelavståndet är 267 cm, längden 470 cm, bredden 180 cm och höjden 171cm. Markfrigången är 19 cm och tjänstevikten 1.890 kg. Max släpvagnsvikt är 1.500 kg. Bränsletanken rymmer 45 liter.

Garanti
Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 


 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS