ANNONS

Svenskar i protest mot prischock på prylar

Prispåslag på ibland över 200 procent. Nu har tiotusentals svenska konsumenter fått nog och vägrar hämta ut sina 200.000 paket, rapporterar SvD Näringsliv. (Foto: TT)

Prispåslag på ibland över 200 procent. Nu har tiotusentals svenska konsumenter fått nog och vägrar hämta ut sina 200.000 paket, rapporterar SvD Näringsliv.

Det har varit mycket snack om billiga varor från Kina. Allt ändrades dock när Tullverket krävde att Postnord skulle ta fram piskan så att privatpersoner som köper saker från kinesiska e-handelssajter skulle börja betala moms.

De nya momsreglerna, som började gälla 1 mars, infördes väldigt snabbt. Postnord har även bestämt att mottagaren, kunden, ska betala en så kallad hanteringsavgift på 75 konor per försändelse vid sidan av momsen,. 

ANNONS

Med de nya avgifterna är det svårt att tala om extrembilliga varor från Kina. Om du köper ett mobilskal för 40 kronor från Kina betalar du nu i stället 125 kronor. 10 kronor i extra moms plus 75 kronor i hanteringsavgift. Ett prispåslag på över 200 procent, med andra ord.

De nya reglerna har gjort att över 200.000 paket ligger kvar utan att hämtas ut i Postnords lager. Det är hälften av alla paket som kommit in. Och om ingen hämtar ut sitt paket kommer de skickas tillbaka till ursprungslandet.

Momsintäkterna på de 200.000 försändelser som hämtats ut uppgår till närmare 6 miljoner kronor.

Enligt ett tips till SvD uppges kinesiska företagare ha börjat skicka varor till Sverige via andra europeiska länder som inte har någon moms.

”Det är ingenting vi märkt av”, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

KÄLLA: Momsprotesten: 200 000 paket inte uthämtade [SvD Näringsliv] >

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS