ANNONS
ANNONS

Så bygger du din hälsa – utan att springa en meter

Byt ut löpningen mot styrketräning (Foto: TT)

Löpträning har länge hyllats som den bästa träningsformen för både kropp och knopp. Nu visar ny forskning att det faktiskt inte är det mest effektiva för den med kort om tid. Aktivträning menar att styrketräning är ”rena medicinen och en genväg till en friskare kropp”.

PS Supersommar – Här kan du följa vår artikelserie där vi avslöjar superknepen för bra hälsa och välmående. God och glad sommar!

Det sprids många fördomar kring styrketräning och tunga viktlyft på gymmet. Det sägs att det sliter ut muskler och leder, eller att det gör en stor och bastant. Faktum är att styrketräning är ett mer fördelaktigt sätt att träna om man vill öka sitt välmående och åldras bättre.

ANNONS
ANNONS

LÄS ÄVEN: Så rasar dina kilon – med rätt mat och träning [Dagens PS] >

Med styrketräning slipper du nackbesvär och ryggont som riskerar komma efter långa enformiga rörelser, såsom löpning. Att bygga muskler är även en effektiv metod för viktnedgång, då du byter ut fett mot muskler. Dessutom blir ditt immunförsvar och hjärta friskare av träningen, samt ger dig ett starkare skelett och ett sänkt blodtryck.

Även om konditionsträning såsom löpning och cykling har positiv effekt på hälsan, passar styrketräning utmärkt för dig med en stressig vardag. 20 minuters träning 2–3 gånger per vecka är allt som krävs för att du ska få ta del av alla hälsoeffekter. Kort, effektivt och kraftfullt.

Kroppsvikts-träning i trädgården eller lite tyngre lyft på gymmet – hälsoeffekterna är desamma.

KÄLLA: Träna styrka och håll dig frisk [Aktivträning] >

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS