ANNONS
ANNONS

Gröna trenden: “Broccolatte”

Dricker du ditt kaffe svart eller grönt? (Foto: The Guardian)

Vi har tidigare bevittnat hur fluffiga cappuccinos blivit serverade i både avokadohalvor och urgröpta morötter. Nu är det broccolins tur att glänsa – i form av ett pulver som blandas med varm skummad mjölk, skriver The Independent.

PS Supersommar – Här kan du följa vår artikelserie där vi avslöjar superknepen för bra hälsa och välmående. God och glad sommar!

En mångsidig kost med kulörta inslag av frukt och grönt är ständigt en snackis för en sundare livsstil. Men får vi samma effekt från torkade koncentrerade grönsakspulver som från färska livsmedel?

ANNONS
ANNONS

I Australien når den genomsnittliga invånaren fortfarande inte det dagliga rekommenderade intaget av grönsaker – en av grunderna till att producera grönsaker i pulverform, menar Hort Innovations som ligger bakom idéen. Utöver att göra det enklare för konsumenter att få i sig mer näring, nyttiggörs näringsrika grönsaker som annars skulle gått till spillo.

LÄS ÄVEN: Jordgubbar – rena mirakelkuren [Dagens PS] >

Två matskedar pulver ska vara lika näringsrikt som en full portion broccoli. Under en längre tids konsumtion kan det även bidra till lägre blodtryck, visar en studie. Trots att kroppen kan ha svårt att absorbera den fulla mängden näringsämnen i det koncentrerade pulvret, är det ett effektivt sätt att ”boosta” soppor, smoothies och bakverk.

Alltså, genom att dricka ditt morgonkaffe grönt får du i dig viktiga mineraler och vitaminer samtidigt som det sänker ditt blodtryck. En riktig hälsodrink, helt enkelt.

Dock bör grönsakspulver ses som ett komplement till en varierad kost och inte som en ersättare för färska, färgstarka grönsaker.

Livsmedelsverket rekommenderar 500 gram frukt och grönt per dag, exempelvis tre frukter och två stora nävar grönsaker.

KÄLLA: Broccoli coffee: How nutritious is the latest foodie trend? [The Independent] >

ANNONS
In this article

ANNONS

ANNONS