ANNONS
ANNONS

Utmaningarna för ledare i det digitala arbetslivet

distans.jpg

Enligt henne blir det mer och mer viktigt att ledaren lyfter fram medarbetarnas talanger och att man stärker egenmakten hos individen. Att man plockar fram Zlatan inom varje område helt enkelt. Om fler lyckas med det så kommer hela landets näringsliv att blomstra säger Cathrin.

Det har sina utmaningar att leda när alla inte sitter på samma plats, fortsätter hon.

Ledare behöver lära sig mer om sociala medier och öka sin närvaro där. Däremot behöver inte alla ha precis samma strategi och vara med på alla ställen, enligt henne. Det beror på vilken verksamhet man bedriver och var ens kunder är.

ANNONS
ANNONS

Prioritering av tid
Ledaren behöver välja i vilka sammanhang som man ska prioritera men ofta innebär kommunikation via sociala medier att man sparar tid totalt sätt, efter det att man lärt sig de olika verktygen.

“Har man svårt att välja vilken plattform man främst vill fokusera på så rekommenderar jag att man tar hjälp av en expert som kan berätta mer om trenderna. Det är svårt att hänga med på allt men kraften på sociala medier är enorm”, säger Cathrin Frisemo .

Oavsett om du är på sociala medier så lär du få kritik via sociala medier ändå, menar hon. Då är det oftast bättre att vara där och se vad det är för kritik som du får, anser hon.

“Man kan lära sig en del av hur de pratas om dig och det företaget du representerar, så att man kan bemöta en del. Det ger också möjlighet att utveckla och stärka verksamheten om man tar vara på och följer upp på ett bra sätt”, säger Cathrin.

Det handlar om att skapa en högre trovärdighet för både sig själv och företagets varumärke. Att ni visar att ni bryr er. När man engagerar sig i kunderna så får blir de mer lojala generellt.

“Sociala medier går ut på att bygga bra relationer, om att föra dialog och skapa delaktighet. Det är viktigare än någonsin i dagens brus”, säger Frisemo.

Cathrin Frisemo är uppvuxen i en IBM-familj, har bott i Silicon Valley och har själv arbetat inom datorvärlden.

“WIFL – din guide till det digitala arbetslivet 2.0” utkommer i juni. 

ANNONS
In this article

ANNONS

ANNONS