ANNONS
ANNONS

Doldis spränger miljardvall – från okänd till BMW-status

obh.jpg

Året var 2001.

Joffe Marketing, som funnits på marknaden i 40 år, hade precis tappat den nordiska agenturen för varumärkena Tefal och Rowenta.

Det såg det mörkt ut – mycket mörkt.

ANNONS
ANNONS

”I ett slag tappade vi halva omsättningen. Men i den förändringen låg att den kraft som skapade OBH Nordica”, säger 58-årige Peter Ek från Järfälla utanför Stockholm, till tidningen.

Joffe Marketing gick samman med danska OBH och resten är som det brukar heta historia.

I dag har OBH Nordica, med huvudkontor i Spånga, 350 hushållsprodukter i sitt sortiment – allt ifrån brödrostar till hårfönar.

För senaste räkenskapsåret, som sträcker sig mitt under finanskrisen från september 2008 till september 2009, uppvisar bolaget en 20-procentig omsättningsökning till 863 miljoner kronor.

På fem år har omsättningen fördubblats med bibehållen vinst. För 2008/2009 väntas vinsten landa något lägre än fjolårets 96 miljoner.

Receptet är glasklart: gasa genom krisen tills du är ute på andra sidan.

Nyckeln till framgång är enligt Peter Ek marknadsföring.

OBH Nordicas reklamköp uppgår bara i år till hela 80 miljoner kronor.

”Vi lägger mer pengar på tv-reklam än alla andra i branschen tillsammans. Och det har lönat sig. Vårt varumärke var helt okänt för sex år sedan. Nu ligger vår profil i nivå med BMW enligt TV4:s varumärkesmätningar”, säger Peter Ek, som berättar i intervjun att han i produktutvecklingen alltid utgår från marknaden och vilka behov som finns.

Målet är nu internationell expansion utanför Norden.

Och att spränga miljardvallen.

”Det bör ske 2011”, säger Peter Ek till DI.

PS. OBH Nordica ägs av Danmarks-chefen Ole Bodchter-Hansen (50 procent), Sverige-chefen Peter Ek (40 procent), marknadschefen och brodern Thomas Ek (5 procent) samt finanschefen Tore Burman (5 procent), 

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS