ANNONS

Det gränslösa arbetet kräver gränssättning

foto-Maria-Berg.jpg

Många aspekter påverkar stressnivåerna enligt Cathrin. En aspekt som ofta diskuteras är den konstanta uppkopplingen. Den är i och för sig inte skadlig i sig men hur man väljer att förhålla sig till den är det som kan vara skadligt.

ANNONS
ANNONS

”Det är upp till en själv att sätta gränser för hur och när man vill vara tillgänglig, och hur man tillåter att den ständiga uppkopplingen påverkar ens liv och arbetsliv”, säger hon.

I en tid när arbetet allt mer blir gränslöst och det egna ansvaret för upplägg av arbetsuppgifterna gäller det att ta ansvar för och utforma arbetsdagarna så dem passar ens egen livssituation.  

Att sätta gränser och ta tid för nedkoppling för avkoppling är en förutsättning för att behålla en god hälsa det nya arbetslivet, säger Cathrin med eftertryck.

Enligt flera tudier så är det de långvariga och konstanta, ofta latenta, stressreaktionerna som är skadliga och inte när man periodvis har mycket att göra och känner sig stressad.

Långvariga konstanta stressreaktioner sätter kroppens olika fysiologiska system ur balans och kroppen, som hela tiden strävar efter balans och att återställa den, orkar inte det tillslut och börjar ge ifrån sig symptom som t.ex. dålig sömn, trötthet som inte går över, ökad infektionskänslighet”, säger Cathrin Frisemo. 

En aspekt av detta är att i förlängning blir sjukdomarna allvarligare som t.ex. hjärt-kärlsjukdomar, depression och hjärninfarkt (stroke). Att utveckla dessa sjukdomar tar 10-20 år, vilket kan vara bra att ha i åtanke, fortsätter hon.

Cathrin Frisemos 5 bästa tips:

1.Det primära är att se till att få en god natts sömn och tillräckligt med sömn då det är främst under sömnen som kroppens system repareras.

2. Ät mat, dvs näringstät mat och utifrån det energibehov du har.

3. Viktigt är också at man passar på och ofta micropausa under dagen och bara andas, gör tillvaron och kroppen mer hållbar. Kroppen är självläkande om den bara gesrätt förutsättningar .

4. Se till att ha roligt och njut av livet. Livet ska levas och inte presteras.

5. Boka in tid för reflektion.

HÅLL DIG À JOUR MED VÅRA GRATIS NYHETSBREV. DAGENS PS TJÄNST GER DIG DET BÄSTA FRÅN SVENSKA OCH INTERNATIONELLA MEDIER – ALLT SAMLAT PÅ ETT STÄLLE. KLICKA HÄR!

I denna artikel

ANNONS
ANNONS

ANNONS
ANNONS