ANNONS
ANNONS

Coca-cola Zero fälls av ERK – igen

zero.jpg

I december fälldes Coca-Cola Zeros reklamkampanj ”Break up – As it should be” av ERK. Man ansåg att reklamen var könsdiskriminerande och att den ”konserverade en otidsenlig syn på könsrollerna.

Nu är läskföretaget i blåsväder igen. Istället för en reklamfilm handlar det nu om en hemsida. En hemsida som nu bytts ut mot en reklamfilm.

Enligt Resume.se innehöll sajten ett test där besökaren fick lära sig hur man får sin flickvän att vilja ha sex utan förspel – ”Zero Boot Camp”. Klarar man testet står flickvännen redo bredvid sängen i bh och trosor.

ANNONS
ANNONS

På sajten har bland annat en ätbar bh och en sax att klippa upp trosor med sålts.

Nu fälls Coca-Cola Zero av ERK igen och med samma motivering.

”Reklamen framställer enligt rådets mening kvinnor som rena sexobjekt. Därutöver konserverar reklamen en otidsenlig syn på könsrollerna och den är därigenom nedvärderande för både kvinnor och män”, skriver ERK, uppger Resume.se  

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS