Dagens PS

Svensk-vd:ns kaxiga miljardlöfte: "Inget snack"

OBS! Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
OBS! Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 13 nov. 2017Publicerad: 13 nov. 2017

Teodor Aastrup är allt annat än blygsam om bolagets potential.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Attana, som just nu tar in pengar inför en notering på NGM Nordic MTF i januari, ska bli ett miljardbolag. Det säger bolagets vd Teodor Aastrup under en presentation vid Stora Aktiedagen som anordnas av Aktiespararna.

Attana effektiviserar forskning och utveckling av nya läkemedel genom så kallad biologisk interaktionskarakterisering. Planen är nu att öka marknadsföring och försäljning samt starta nya forskningscenter nära kunderna för att nå ökad tillväxt.

För att möjliggöra denna expansion genomför Attana en nyemission där man tar in 15 miljoner kronor, varav 10 miljoner är garanterat, till en värdering om 62 miljoner kronor pre-money. Teckningsperioden öppnade under torsdagen och är öppen resten av månaden.

I dag klarar mindre än 10 procent av läkemedelskandidaterna en klinisk studie, och det är där Attana kommer in. Läkemedelsbolag lägger ner väldigt mycket pengar på att utveckla läkemedel, konstaterar vd:n. När man sedan får ett läkemedel godkänt är det kort tid kvar innan man har ett ensamt herravälde på marknaden och därför finns det ett stort intresse av att det går fortare.

“Vi hjälper till att få nya läkemedel att fungera genom att förenkla utvecklingen. En del av den utvecklingen som sker i djur kan vi göra, vilket reducerar antalet djurförsök. Det gör att det går snabbare och blir mer kostnadseffektivt”, förklarar Teodor Aastrup.

I dag har Attana 70 kunder, både bolag och universitet, främst i Europa. Attana avser stärka positionen i Europa innan man går vidare i övriga världen, och man har precis inlett ett samarbete i Sydostasien.

Det är enligt Aastrup “inget snack” om att Attana kommer att bli ett miljardbolag – frågan är bara hur snabbt det går.

“För att vara en biotechinvestering är det ganska säkert. Vi har teknik, Vi har kunder. Frågan är hur snabbt det tar. Att vi kommer fortsätta att finnas och kommer ha en ökad tillväxt det är jag övertygad om”, säger vd:n.

ANNONS

Generellt sett kan bolaget jobba med alla typer av läkemedel, men har fokuserat på biologiska läkemedel. Dels för att det området har den största tillväxten, dels för att de kunderna är mer benägna att ta till sig ny teknik.

Attana kan också hjälpa till att få produkten att fungera, “det är inte bara instrumentet, utan även kunskapen att kunna tolka experimenten vi ser och kunna säga varför något inte fungerar”, förklarar Aastrup. Hur mycket processen förkortas med varierar, men det handlar enligt vd:n om år.

“Vi har börjat få spontanförfrågningar och har repetitiva kunder, men fortfarande är vi är för okända”, svarar vd:n på en fråga om hur säljprocessen går till.

Det är alltså där nyemissionen kommer in, vilken ska öka kunskapen om bolaget. Mer specifikt ska pengarna gå till att delta i konferenser, ställa ut på mässor och även köpa personliga möten. Sedan handlar det om att förbättra kommunikationen och öka säljstyrkan.

Framöver ska Attana börja höja priserna, då man tidigare har fått prisa in sig för att få in referenskunder och bygga upp kompetensen.

“Nu på sistone har vi kunnat höja priserna och vi kommer fortsätta med det”, konkluderar Teodor Aastrup.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS