ANNONS
ANNONS

Avicii-geniets tabbe: ”Ville bara att de skulle konka”

sz45f6b1.jpg

Dagens Industri träffar Arash ”Ash” Pournouri, 32, i de nya lokalerna på fashionabla Strandvägen i Stockholm. Här driver han bland annat skivbolaget PRMD samt bokningsargenturen At Night Management.

Mest känd är dock hans skapelse ”Avicii”, eller Tim Bergling som det 24-årige svenska musikundret egentligen heter.

Nog för att den svenske dj-stjärnan utan tvekan är en talangfull musiker. Men att Avicii är lika mycket ett välpolerat varumärke och en produkt som en folkkär världsartist har varit självklart sedan dag ett.

ANNONS
ANNONS

”Jag lade upp en plan för hans karriär. Vi bestämde att han skulle stå för musiken utåt. Han skulle komma som en ung, ensam och grym snubbe från ingenstans”, säger Arash Pournouri till Dagens Industri och berättar att det var han själv som lärde Tim Bergling att dj:a.

Den välplanerade strategin kopplar ”Ash” i dag till det kontrollbehov som uppstod efter att han blivit lurad som ung entreprenör. Redan som 19-åring prövade han vingarna när han försökte sälja in idén om en Spotify-liknande tjänst för ett stort it-bolag.

”Jag var helt blåögd och berättade om upplägget för dem /…/ Ett halvår senare hade de sålt mitt koncept för ett mångmiljonbelopp utan mig. Jag var helt förtvivlad”, säger han till Di.

Men motgångarna slutade inte där. Även nästa affärsidé gick i stöpet när han några år senare försökte lansera en back up-tjänst för mobiltelefoner tillsammans med ett extern företag som stod för tekniken. Under en dragning för jättarna Metro och MTV Networks kraschade produkten.

”Då hoppade alla av. Jag stämde sedan det där teknikföretaget på ett jättebelopp. Jag var förbannad och ville bara att de skulle konka.”

Sedan dess har Arash Pournouri begravt stridyxan – mycket tack vare framgångarna med Avicii. Under 2013, samma år som albumet ”True” släpptes, ska Avicii dragit in 130 miljoner kronor, skriver Dagens Industri och hänvisar till uppgifter i amerikanska Forbes Magazine. Av dessa är det vanligt att en manager tar omkring 20 procent i arvode.

Men att drivkraften skulle vara pengarna förnekar succémanagern, som genom åren tillsammans med världsstjärnan skänkt mångmiljonbelopp till välgörenhet.

”Kan jag ta hand om familjen, käka vad jag vill och resa när jag hinner så är det lugnt.”

HÅLL DIG À JOUR MED VÅRA GRATIS NYHETSBREV. DAGENS PS TJÄNST GER DIG DET BÄSTA FRÅN SVENSKA OCH INTERNATIONELLA MEDIER – ALLT SAMLAT PÅ ETT STÄLLE. KLICKA HÄR!

ANNONS
I denna artikel


ANNONS

ANNONS