Dagens PS

Svenska e-handlare jublar inför framtiden

Bland de svenska e-handlarna är tongångarna betydligt positivare. Både försäljning och lönsamhet väntas öka. (Foto: TT)
Bland de svenska e-handlarna är tongångarna betydligt positivare. Både försäljning och lönsamhet väntas öka. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 15 maj 2018Publicerad: 15 maj 2018

Humöret bland de svenska handlarna sjunker. Den senaste framtidsindikatorn, som tas fram av Svensk Handel, visar på en nedgång i maj till 93,7. Det är en nedgång om 1,5 enheter jämfört med april och 9,6 enheter jämfört med för ett år sedan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den fysiska handelns negativa inställning har dock inte smittat av sig på e-handeln. Bland de svenska e-handlarna är tongångarna betydligt positivare. Både försäljning och lönsamhet väntas öka. Framtidsindikatorn för e-handeln i maj hamnar på 120,5, en ökning med 2,2 enheter.

“Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i en kommentar och fortsätter.

“E-handeln är på stark frammarsch och det gjuter mod i de svenska e-handelsföretagen. Kunden blir allt mer gränslös och framtidens handel handlar om att möta kunden där den finns.”

Handelsbarometern visar att dagligvarubutikerna fortsatt är mer optimistiska än sällanköpsbutikerna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS