Humöret bland de svenska handlarna sjunker. Den senaste framtidsindikatorn, som tas fram av Svensk Handel, visar på en nedgång i maj till 93,7. Det är en nedgång om 1,5 enheter jämfört med april och 9,6 enheter jämfört med för ett år sedan.
Svenska e-handlare jublar inför framtiden
Mest läst i kategorin
Den fysiska handelns negativa inställning har dock inte smittat av sig på e-handeln. Bland de svenska e-handlarna är tongångarna betydligt positivare. Både försäljning och lönsamhet väntas öka. Framtidsindikatorn för e-handeln i maj hamnar på 120,5, en ökning med 2,2 enheter.
“Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i en kommentar och fortsätter.
“E-handeln är på stark frammarsch och det gjuter mod i de svenska e-handelsföretagen. Kunden blir allt mer gränslös och framtidens handel handlar om att möta kunden där den finns.”
Handelsbarometern visar att dagligvarubutikerna fortsatt är mer optimistiska än sällanköpsbutikerna.